Glavni meni

®ièana felna-ispravljanje i restauracija ubivene felne

Započeo Vlajko, 28 Septembar, 2012, 11:58

0 članova i 2 gostiju pregledaju ovu temu.

Slaninar

montoya: hornet mesa vodu i ulje
Hurricane: Sipaj ulje i u hladnjak, dobijes uljaru i problem resen

ðunta

"Ako ne budemo bolji, postaæemo gori"

Slaninar

Gde pi¹e, ¹ta?  Ako na 15 stepeni felne treba toliko i toliko Nm sile zategnutosti, to se dobija sa dve ¾bice zategnute jaèe, ili sa 4 duplo manje zategnute. Manje zategnute ¾bice su ipak fleksibilnije od jaèe zategnutih. Gde na tom sajtu tvrde drugaèije, u èemu je razlika?

Opruge i amortizeri nisu svemoguæi, inaèe se gume ne bi pumpale vazduhom.
montoya: hornet mesa vodu i ulje
Hurricane: Sipaj ulje i u hladnjak, dobijes uljaru i problem resen

ðunta

Nemam nameru da tumaèim i¹ta, naroèito od "lo¹eg" majstora.
"Ako ne budemo bolji, postaæemo gori"

Slaninar

Citat: ðunta poslato 28 Mart, 2013, 23:20
Nemam nameru da tumaèim i¹ta, naroèito od "lo¹eg" majstora.

To ja zovem argumentovanom diskusijom!  :)

Ima¹ barem link na stranici gde obja¹njava da kod moto toèkova broj ¾bica (za istu debljinu ¾bice i dimenziju felne) ne utièe na zategnutost istih? To mi nije ni malo logièno, al' mo¾da ljudi znaju ne¹to ¹to ja ne znam, zanimalo bi me da proèitam svakako.
montoya: hornet mesa vodu i ulje
Hurricane: Sipaj ulje i u hladnjak, dobijes uljaru i problem resen

ðunta

Nisi dovoljno upoznat nit si uoèio "sitnice" oko majstora i uèenja. Veæ sam vi¹e puta ponavljao da nisam u situaciji da detalji¹em o problematici. Neæe¹ na sajtu naæi ni¹ta konkretno, tek okvirne informacije po¹to nije ne dohodovnog tipa. Praktièno, nema ni¹ta od detaljnije diskusije, ako prihvata¹ u redu, ako ne, opet u redu.
"Ako ne budemo bolji, postaæemo gori"

Slaninar

Nisi dovoljno upoznat nit si uoèio "sitnice" oko majstora i uèenja.
-argument tipa: ne mogu se slo¾iti, niste u pravu. OK, za¹to?

Koliko se ja razumem vi¹e ¾bica manje zategnutih èine vo¾nju udobnijom od manje ¾bica vi¹e zategnutih.
Takoðe ¹to je veæi broj ¾ica za istu dimenziju felne (i debljinu samih ¾bica), to je manje potrebno stezati ih da bi radile kako treba.

Ako ovo nije taèno, ako smo se dobro razumeli, voleo bih èuti u èemu je fora i po èemu su moto toèkovi toliko specifièni. 

Stavio si link na sajt, kao odgovor, a sad ka¾e¹ da na sajtu nema ni¹ta konkretno. Jebiga. Mogao si napisati onda i www.google.com pa da tu tra¾im odgovor. :)
montoya: hornet mesa vodu i ulje
Hurricane: Sipaj ulje i u hladnjak, dobijes uljaru i problem resen

ðunta

Pa komentariso  si " lo¹e razumeo, ili èuo od lo¹eg majstora" previðajuæi logotipe i ne znajuæi o èijem se linku radi.

Vidi, da skratim, biciklovanje motorciklistièkog toèka nije moguæe. Taèno je da labavije èine vo¾nju udobnijem, logièno, ali nije poenta u tome. Po broju ¾ica se ne defini¹e zategnutost iako veæi broj trpi veæe optereæenje ali to ne znaèi da ako neko predvidi da ga neæe biti da olabavi ¾ice, ono, lak¹i te¾i vozaè. Projekciju toèka odreðuje fabrika da ne ulazimo u filozofiju i tolerancija zategnutosti se kreæe u vrlo malim okvirima jer se u su¹tini radi o malim silama. Istina, ¾ièani toèak mo¾e da se kotrlja i sa skroz labavim ali to ne znaèi da tako treba, radi udobnosti, jer u nekom momentu se mo¾e desiti da na izgled obièan udarac mo¾e deformisati toèak, a on se sam po sebi vitoperi usled malog ¹pana. Jednostavno, obruè i ¾ice su u direktnoj optimalnoj sprezi i svako odstupanje od postavke vodi deformaciji, kojoj pre kojoj ranije.

Naravno, nisam ti pojasnio ni¹ta. Na gugletu i youtjubu ima kamara na ovu temu ali to ne znaèi gotovo ni¹ta uprkos prièi.

Ako ima¹ potrebu neku oko toèka, mo¾e¹ da donese¹, ne zameri na ne argumentovanju.
"Ako ne budemo bolji, postaæemo gori"

UFF

A gde bi ste vi nosili na ispravljanje blago ulubljenu alu felnu?

Slaninar

Citat: ðunta poslato 29 Mart, 2013, 00:06
Projekciju toèka odreðuje fabrika da ne ulazimo u filozofiju i tolerancija zategnutosti se kreæe u vrlo malim okvirima jer se u su¹tini radi o malim silama.

Za ovo se sve sla¾em ¹to si napisao. Ceo post. Upravo tako. Fabrika to projektuje na osnovu krutosti felne, planiranog optereæenja i BROJA ¾bica.   :)
Ne ka¾em nigde da treba izmi¹ljati toplu vodu, nego da srazmerno vi¹e srazmerno labavijih ¾bica èine toèak podjednako sigurnim (èak i elastiènijim, pa time i otpornijim na sjebavanje), a vo¾nju udobnijom. Taj princip va¾i za svaki toèak koliko znam, bez obzira da li je motor sa jendnim, ili sa 100 konja. Su¹tina je u broju i debljini ¾bica, kao i krutosti same felne.

Inaèe sam pratio i na BJB svojevremeno i ovde ¹ta si i kako radio s motorima. Svaka èast za pedantnost & predanost, verujem da super zna¹ namestiti felnu.

montoya: hornet mesa vodu i ulje
Hurricane: Sipaj ulje i u hladnjak, dobijes uljaru i problem resen

Vlajko

I tako je nastala nova nauka.. Ðuntologija jednom reèju..  ;)

A to znaèi kad popizdi¹ od moguæih i nemoguæih re¹enja problema.. pa uzme¹ stvar u svoje ruke..

Preda¹ se problemu 100% pritom si pedantan, dosledan, uporan i pomalo pametan  [cheers]


Citat: Slaninar poslato 29 Mart, 2013, 08:30
..srazmerno vi¹e srazmerno labavijih ¾bica èine toèak podjednako sigurnim (èak i elastiènijim, pa time i otpornijim na sjebavanje),felnu.


A kako se to ¾ice dogovore da sve budu podjednako labavije?

Pa bez majstora te¹ko.. obièno neka vi¹e popusti..neka manja, a ako bude udar ba¹ na tu slabiju kariku dolazi i do krivljenja felne.. jerbo sila udara nije ravnomerno rasporeðena.. nego su ga vi¹e primile labavije..  ;D
Kakve su ti misli takav ti je i ¾ivot...

Svest je trag – Znanje je pomagalo – Ljubav je odgovor

Slaninar

Citat: Vlajko poslato 29 Mart, 2013, 08:39
I tako je nastala nova nauka.. Ðuntologija jednom reèju..  ;)

A to znaèi kad popizdi¹ od moguæih i nemoguæih re¹enja problema.. pa uzme¹ stvar u svoje ruke..

Preda¹ se problemu 100% pritom si pedantan, dosledan, uporan i pomalo pametan  [cheers]

Da, sjajno. :)

Citat: Vlajko poslato 29 Mart, 2013, 08:39
Citat: Slaninar poslato 29 Mart, 2013, 08:30
..srazmerno vi¹e srazmerno labavijih ¾bica èine toèak podjednako sigurnim (èak i elastiènijim, pa time i otpornijim na sjebavanje),felnu.


A kako se to ¾ice dogovore da sve budu podjednako labavije?

Pa bez majstora te¹ko.. obièno neka vi¹e popusti..neka manja, a ako bude udar ba¹ na tu slabiju kariku dolazi i do krivljenja felne.. jerbo sila udara nije ravnomerno rasporeðena.. nego su ga vi¹e primile labavije..  ;D


Kad se projektuje toèak, u zavisnosti od broja i debljine ¾ica se projektuje i zategnutost istih. Obièno su sve otprilike isto zategnute. Sad, kad uzme¹ istu felnu sa 24 ¾bice, ili sa 36 ¾bica - na onoj od 36 æe sve ¾bice biti labavije nego na onoj od 24 ¾bice. Koji od ta dva toèka æe biti elastièniji i otporniji na d¾ombe?

Naravno da je potreban majstor, dobar, da to prvo sve centrira i dotegne kako treba. Kontam da se od nekog 1000. toèka postaje solidan, posle 5-6 hiljada, ako èovek ima smisla, postane stvarno dobar.
montoya: hornet mesa vodu i ulje
Hurricane: Sipaj ulje i u hladnjak, dobijes uljaru i problem resen

Vlajko

Citat: Slaninar poslato 29 Mart, 2013, 08:55

Kad se projektuje toèak, u zavisnosti od broja i debljine ¾ica se projektuje i zategnutost istih. Obièno su sve otprilike isto zategnute. Sad, kad uzme¹ istu felnu sa 24 ¾bice, ili sa 36 ¾bica - na onoj od 36 æe sve ¾bice biti labavije nego na onoj od 24 ¾bice. Koji od ta dva toèka æe biti elastièniji i otporniji na d¾ombe?


Tako bi trebalo da bude kada toèak izaðe iz fabrike.. ali od tad proðe 10-20-30 godina i niko se ne seti da proveri a kamoli na¹teluje zategnutost ¾ica..

Po logici stvari ovaj sa 36 bi trebao biti izdr¾ljiviji.. meðutim vi¹e tu uticaja ima sam proizvoðaè i godina proizvodnje.. kao i naèin i re¾im vo¾nje vozaèa.. naravno da ako tera¹ hard enduro sa kravom od 250 kg+ ¹anse su veæe da razjebe¹ sve..
Ili kupi¹ novijeg KTM-a kome je felna ba¹ lo¹a taèka i krivi se tako lako..

Ovo zadnje si preterao.. mo¾da bi tako nastao klavir¹timer al bez sluha..  :P
pa u Srbiji te¹ko da ima sve ukupno toliko toèkova sa ¾icama.. [cheers]
Kakve su ti misli takav ti je i ¾ivot...

Svest je trag – Znanje je pomagalo – Ljubav je odgovor

ðunta

Citat: UFF poslato 29 Mart, 2013, 02:12
A gde bi ste vi nosili na ispravljanje blago ulubljenu alu felnu?

Ispravljanje u mojoj re¾iji ili organizaciji, iskljuèivo za ¾ièanu, a za livenu ima nekoliko odliènih majstora sa perfektnim ma¹inama. Livena i ¾ièana nemaju ni¹ta zajednièko po ovom problemu.

BMW X dvo ukr¹teni  ¾ièani toèak se smatra naj jaèim ili najboljim toèkom od motorciklistièkih, ( bolji je 3 ukr¹teni modifikovani by Woody) ima 40 ¾ica izuzetno jakih sa posebnim naèinom sedenja, duge navoje i èeliène niplove sa kontra-osiguravajuæim ¹rafom protiv olabavljivanja, a sila stezanja je meðu najvi¹ima iako po svemu deluje da treba i mo¾e  da bude jako labav odnosno mekan, elastièan,udoban. Moje uèenje je da èak treba iæi ne¹to preko mere. Za¹to, ako je pesnica uz bradu, te¹ko da mo¾e udarac da se plasira a ako je odmaknuta, nokaut a ista sila iz ramena. Slièno je i sa toèkom. On ima odreðenu elastoènost, zato je i ne zamenljiv za off, ali previ¹e je kontraproduktivno. BMW X toèak je verovatno naj otporniji na d¾ombe iako je naj tvrði, kad je pravilno konfekcioniran mo¾e samo da se slomi. Meðutim, ako nije dobro postavljen, krivi se samo tako, dodu¹e polako ali ne ume da stane.

I labav toèak ima lo¹iji odziv, sporiju reakciju, postoji rizik da uðe u rezonancu u nekom nezgodnom trenutku, na o¹trom koèenju itd. Meni se u dvoje na TA motorcikl pona¹ao pri maloj brzini i punom skretanju ko da sam prelazio preko ulja a u vo¾nji sa Ðuntinicom pri nekom nagibu bi samo klecnuo, felne se podvijale.

Oma¹ka je ¹to se smatra da ¾ice nose na pritisak-optereæenje. One samo nate¾u-zate¾u i svojim spregom neutrali¹u silu ukljuèujuæi i udarce.

Spomenu Vlajko KTM prednji toèak, isti je i na BMW-u F 800, ne poma¾e gotovo ni¹ta, fabrièki proma¹aj proizvoðaèa toèka.
"Ako ne budemo bolji, postaæemo gori"

Slaninar

U su¹tini se sve sla¾emo. Posebno to za 3x ukr¹teno pletenje ¾bica - najbolja varijanta. I za dovoljnu zategnutost - ne sme biti labavo.

Imam jednog pacijenta od 125 cc, prijatelj ga vozi, pa ako bude prilike ovog proleæa, voleo bih da pogleda¹ i da èujem ¹ta misli¹. Uz pivo naravno, ne verujem majstorima koji ne piju pivo.  :)
montoya: hornet mesa vodu i ulje
Hurricane: Sipaj ulje i u hladnjak, dobijes uljaru i problem resen

ðunta

Ne pijem al æu zarad verovanja da cugnem.

Nema tu mnogo filozofije, ako baca toèak levo desno il gore dole, valja da se radi. Ako je prav, èak idealno, a ¾ice nisu adekvatno spregnute, mora jednako da se radi i ovo je najèe¹æi rezultat ne struènog pode¹avanja, na oko dobar toèak a u stvari dva gasa i ode u ¹reh.

Takoðe  uvre¾ena "konstatacija" iz elektronike, ma samo ladan lem, se i ovde primenjuje, ma samo jednom ¾icom da se ispravi...To mo¾e za prvu pomoæ ka de zvekne toèak il pukne ¾ica i to ne uvek. Toèak tra¾i kompletn servis kao i bilo koji drugi sklop. Sad ¹to mi nemamo saznanje i kotrljamo vi¹eugle a to do¾ivljavamo kao normalno za enduro je na¹ lièni stav. Nisam ni ja izuzetak, bio, dok nisam imao lièni problem i to na naj komplikovanijem toèku, BMW-ovom tjubeles.

"Ako ne budemo bolji, postaæemo gori"

Slaninar

#56
Samo da javno priznam:

JEO SAM GOVNA, TIM REÈIMA...

Posle dosta eksperimentisanja i igranja sa problematikom, drug Ðunta je u pravu: labavije ¾bice ne poma¾u toèku da bude udobniji (razlike su ispod jednog procenta).

Jedino ¹to se sa vi¹e ¾bica iste ne moraju stezati do krajnjih granica, ¹to ostavlja na kraju jaèu konstrukciju, u svakom pogledu, iz vi¹e razloga, ali sama zategnutost ne utièe na udobnost.
Isto tako, labavije ¾bice, èak i ako nisu previ¹e labave da se izvræu iz nipli, ne èine toèak jaèim i otpornijim, naprotiv.

Al' poziv na pivo stoji, kad doðe¹ u na¹e selo!    [cheers]

Èovek se uèi dok je ¾iv i opet glup umre... :)

...a zastra¹ujuæe je koliko ima priuèenih majstora. Za veæinu stvari.

Jo¹ par godina ve¾be i uèenja i moæi æu se prihvatiti i moto toèkova u NS & okolini. :)


Neizmerno hvala lo¹im & jeftinim ¾bicama i toèkovima, gde se svaka slabost u konstrukciji brzo javi pucanjem, ili krivljenjem, pa olak¹ava lociranje problema. Uz puno igranja i dobrih knjiga, na kraju se pronaðe re¹enje.
montoya: hornet mesa vodu i ulje
Hurricane: Sipaj ulje i u hladnjak, dobijes uljaru i problem resen

ЯЭВОЛУТИОН

dobro...naslusasmo se duboke filozofije o felnama....u temi uradi sam....jel djuntivoje ima neki konkretan savet kako i sta ili ce i narednih dvdeset strana da prosipa teoriju relativiteta.....
ista postoji o bilo kom delu motorcikla...starog, novog i buduceg....
samo na dva dana u godini nemas uticaj...na juce i na sutra...probaj danas   064 117 36 11

Slaninar

Citat: ЯЭВОЛУТИОН poslato 29 Avgust, 2016, 21:44
dobro...naslusasmo se duboke filozofije o felnama....u temi uradi sam....jel djuntivoje ima neki konkretan savet kako i sta ili ce i narednih dvdeset strana da prosipa teoriju relativiteta.....
ista postoji o bilo kom delu motorcikla...starog, novog i buduceg....

Meni bilo zanimljivo. I pouèno. I podstaklo me da sam dublje prouèim tematiku.  :)
Ka¾u da pametan uèi i od budale.  :P

Fora sa ¾bicama je ¹to stvarno jako malo ljudi u Srbiji, a i ¹ire zna to stvarno da uradi kako treba. A kada se uradi kako treba - miran si dok god ne sjebe¹ felnu na nekom krateru.
Uz to, velik broj onih koji znaju, ne zna za¹to se ¹ta radi, nego samo kopiraju ono ¹to su videli da radi. ©to mo¾e da proðe kada je sve OK, ali ako se reparira o¹teæenje, onda malo te¾e.
montoya: hornet mesa vodu i ulje
Hurricane: Sipaj ulje i u hladnjak, dobijes uljaru i problem resen

srbac