Glavni meni

CRT

Započeo Gašpar, 08 Decembar, 2011, 17:21

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Gašpar

CRT
Uvodjenje klase CRT(Claiming Rule Teams) izazvalo je zabunu kod ljudi koji prate MotoGP. U nastavku ce biti odgovoreno na neka najbitnija pitanja.

Sta je CRT?

CRT je nova klasa motocikala, koja ce voziti trke uporedo sa MotoGP prototipovima.

Koje su osnovne razlike izmedju CRT motociklaa i MotoGP prototipova?

Kao prvo i osnovno, CRT timovima ce biti dozvoljeno da koriste vise goriva tokom trke i vise agregata tokom sezone. MotoGP prototipovi ostaju ograniceni na 21 litru goriva po trci i 6 motora po sezoni. CRT motocikli ce biti ograniceni na 24 litre goriva i cak 12 agregata po sezoni. Zbog ovog pravila, fabrike koje imaju MotoGP prototipe mogu da otkupe motor iz CRT masina.

Sta znaci to da mogu da otkupe motor?

Uzmimo za primer da je  CRT tim sa Aprilijinim motorom imao pol poziciju. Prema postojecim pravilima,fabricki timovi mogu da iskesiraju 20.000 evra za motor sa menjacem (15.000 za motor bez menjaca) i da uzmu masinu sa nekog od CRT motora. Kako se ovo ne bi ponavljalo cesto, proizvodjaci su u mogucnosti da otkupe jedan motor od CRT tima i ne vise od cetri masine svih CRT timova. Kada CRT tim ostane bez masine, na spisak od 12 motora mu se dodaje jedan nov. (Ja ovde vec vidim zloupotrebu, ali verovatno tako razmisljam zato sto sam iz Srbije :D )

Naravno, CRT timovi su se pobunili na ovo pravilo, zato sto neko moze za "sitne" novce da otkupi njihovu masinu u koju su oni ulozili i do 100.000 evra. S moje tacke gledista, to je uradjeno zbog smanjenja troskova, tj da se u CRT masine ulaze sto manje, ali videcemo sta ce Dorna odluciti do pocetka sezone. Za sada je ovo pravilo punopravno.

Dorna tvrdi da u stvarnosti ni jedan od proizvodjaca (Yamaha, Honda, Ducati) nece sebi dozvoliti da se spusti na taj nivo da skida masine "sitnih riba". Ovo pravilo je prema njihovim recima uvedeno samo da ova tri gore navedena proizvodjaca ne bi stavljala punokrvne MotoGP masine u CRT ramove.

Ko odlucuje da li ce tim biti klasifikovan kao MotoGP ili kao CRT?

CRT timovi apliciraju IRTA-i za ulazak u sampionat. Oko toga da li motocikli spadaju u CRT treba da se sloze svi clanovi MotoGP komisije: MSMA(predstavnik proizvodjaca), IRTA(predstavnik timova), Dorna(predstavnik organizatora) i FIM(medjunarodna asocijacija).

Kako oni to odlucuju?

Na ovom sajtu odakle prevodim ovaj tekst i sredjujem ga, dali su dobar primer - Francuski vrhovni sudija Potter Stewart je pozvan da oceni da li je film "Les Amants" pornografija ili nije, on je rekao - "Hardcore pornografiju je nemoguce definisati, ali ja umem da procenim kada vidim".
Tako ce i MotoGP komisija odlucivati da li je neki motocikl CRT ili ne. Prilikom cina odlucivanja ce se pored samog motocikla, voditi i racuna o tome da li tim ima punu podrsku tima ili ne, kao i da li je masina sredjena za taj ram od strane fabrike ili od strane privatnika.

Razlika izmedju MotoGP i CRT dacu kroz pimer: Aspar tim je prihvacen od strane MotoGP komisije kao CRT tim iako on svoje masine, kada im je vreme za obnovu, salje u Apriliu. On u ovom slucaju nema podrsku direktno iz Aprilie, tj Aprilia nece imati svoje inzenjere na stazi koji ce sredjivati motor, vec to privatni tim sve sam radi. Za razliku od njih, satelitski MotoGP timovi nista ne rade na motoru. Motor, uz svu "struju" stize direktno iz fabrike u pratnji dva inzenjera i tim jednostavno nista ne sme da cacka oko njih.
Medjutim, ako na primer novim timom rukovodi Aprilijin tehnicki direktor Gigi Dall'Igna, tim se automatski racuna kao MotoGP prototip. Samo pristustvo Gigi Dall'Igna je dovoljan dokaz da tim vodi Aprilia a ne privatnik.
Hipoteticki, tim bi mogao da kupi RC213V(nemoguce je jer masine nisu na prodaju) i da ga ubaci u svoj ram. Ukoliko moze da dokaze da nema nikakvu pomoc hondinih inzenjera, tim se moze smatrati CRT timom.

Da li CRT motori moraju da koriste motore iz slobodne prodaje?

Odgovor na ovo pitanje ne postoji u pravilniku. Jedino je navedeno da MotoGP timovi MORAJU da koriste prototipove. CRT motori mogu, a i ne moraju da koriste masine iz slobodne prodaje.
Tacnije, u pravilima nije definisano sta je tacno prototip. Takodje je bilo pitanje da li CRT motocikli mogu da nose, na primer,  karbonske kocnice. Bilo je nekoliko tumacenja ove situacije, ali se postavlja pitanje - zasto ne bi moglo, ako iste te komponente proizvodi trece lice i prodaje ih slobodno? Niko meni kao pojedincu ne sme da zabrani da proizvodim MotoGP komponente, to sto nije profitabilno, njih ne treba da zanima.
Jasno je samo da ramovi nisu pravljeni za MotoGP i da jednostavno moraju da koriste prototip ramove ako zele da budu konkurentni, ali se opet ni to nigde ne navodi.

Koje su modifikacije dozvoljene na CRT motociklima?

Jednostavno, ne postoje ogranicenja. Postoji samo jedno pravilo - masine mogu da imaju najvise 4 cilindra s 81 mm hoda. To znaci da masina moze u potpunosti da se izmenja. Bukvalno, sta god im pada na pamet a da ne prkrse ove mere.

Tako recimo, WCM prototip koji se vozio 2005. godine, tj Haris ram sa masinom od R1, danas bi bila u CRT timu iako je njen tvorac, Peter Clifford izjavio da su na motoru, od serijskog R1 ostali jos jedino nosaci motora.

S druge strane, imamo KR prototip koji je vozen u okviru MotoGP sampionata, recimo ne bi bio uvrsten u CRT tim. Stavimo po strani da je on nosio V5 i uzmimo na primer da je KR vozen 2007. godine sa RC212V masinom (samo primer). Iako je Kenny Roberts otkupio samo agregat od HRC-a, Honda je i dalje stojala pri tome da masina ide u kompletu s dva inzinjera, tako da KR jednostavno samo zbog toga ne bi bio prihvacen kao CRT tim.

Da li organizatori WSBK-a mogu da se zale povodom ove nove klase?

Naime,  Infront Motor Sports organizator WSBK trka je vec ulozio zalbu FIM-u povodom ove nove klase, jer oni imaju ekskluzivni ugovor za svetsko prvenstvo trka serijskih motocikala. Medjutim, njihove zalbe su pale u vodu. Infront Motor Sports nema ekskluzivno pravo na trke serijskih agregata, vec na trke motocikala homologiranih za ulicu. Dakle ako bi neko pokusao sa R1, na primer, da izadje kao CRT tim, to mu ne bi poslo za rukom. Ali, ukoliko bi tu istu masinu stavio u neki ram koji nije homologiran za ulicnu upotrebu, taj motocikl bi slobodno mogao da udje u CRT klasu.

Da li ce CRT motocikli biti konkurentni u odnosu na MotoGP motocikle?

Surova je realnost da CRT motocikli nece biti konkurentni fabrickim timovima (Yamaha fabricki tim, Repsol Honda i Marlboro Ducati), ali ce i te kako biti konkurentni satelitskim timovimo, pogotovo jer im je dozvoljeno da koriste 3 litre goriva vise, sto ce izvlaciti malo vise snage. Bas iz ovog razloga, Carmelo Ezpeleta je predlozio svim privatnim timovima, tj satelitskim timovima, da prestanu da rentiraju MotoGP prototipe i da predju u CRT kategoriju. Prema njegovim recima, ukoliko se dokaze da su CRT masine konkurentne MotoGP motociklima satelistskih timova, on ce u 2013. godini zabraniti fabrikama da rentiraju prototipove.
Testiranja u Valensiji su pokazala da je rec o vrhunskim motorima, ali je normalno da ove masinu budu slabije jer je u njih i dosta manje novca, ali vremena ulozeno.

Zasto je uopste uvedena CRT klasa?

Trkacki motori su postali preskupi. Njihovo rentiranje je takodje veoma skupo. Sve je manje satelitskih timova koji imaju taj novac. Sve je manje vozaca na startu. Organizatori su pokusali da rentiraju prototipe koje bi prosledili dalje, ali je to jednostavno bilo preskupo. Nisu samo privatnici posustali. Cak su i fabricki timovi poput Kawasakia i Suzukia morali da se povuku. Da nije uvedeno novo pravilo, MotoGP startna linija bi spala na 12 motocikala i 3 proizvodjaca, cime se gubi smisao trkanja.

Da li ce ova klasa uroditi plodom?

Ovo je jedno od takozvanih pitanja za milion dolara, ali sve nagovestava da ce biti. Ove godine smo gledali 18 vozaca na staru, po nekad i manje. Za sada je prijavljeno 23 takmicara, 12 u MotoGP i 11 u CRT klasi. Mnogi timovi su ovo ocenili kao dobar potez. Aspar ce u sezonu uci s jednim Desmosediciem i dve CRT Aprilie. . Timovi Moto 2 klase, Forward, Speed Master i BQR, vec su uzeli svoje ucesce u CRT klasi. Nekadasnji BSB i WSBK tim PBM takodje je uzeo ucesce u ovoj klasi. Na zalost, velika imena jos uvek odbijaju da ucestvuju u ovoj klasi. Jedina veca imena koja su prihvatila ucesce jesu Edwards i de Puniet.

Postoji i razumevanje za njihove postupke. Razumljivo je da ce svako pre odabrati proverene klase poput MotoGPa i WSBKa, nego neki prototip koji tek treba da izadje na stazu. Jasno je da ce jaz na stazi u Kataru biti veliki. Prvenstveno zato sto je to prva trka u kojoj ce ucestvovati CRT, a drugo, zato sto je rec o veoma brzoj stazi. Ukoliko do kraja sezone ovi motocikli budu parirali satelitskim timovima, uspeh je zagarantovan. Sta ce se dogadjati, videcemo.

http://moto-vesti.com/moto-trke/moto-trke/327-vesti/2682-crt-odgovori-na-kljucna-pitanja

Izvor: MotoMatters

3006


Gašpar

Hvala, hvala.. Evo i par slicica

Aprilia:










BMW Suter:




[attachment deleted by admin]

Gašpar

A tu su i neka vremena CRT-ova, koji su test vozili zajedno sa nekim Moto2 vozacima.

1. Randy de Puniet (Aprilia – SBK) 1’41”5

2. Marco Melandri (Yamaha - SBK) 1'42"1

3. Leon Haslam (Yamaha - SBK) 1'42"5

4. Colin Edwards (Suter-BMW - CRT) 1'42"6 (40 giri)

5. Scott Redding (Kalex – Moto2) 1'42"9 (70giri)

6. Pol Espargaró (Kalex – Moto2) 1'43"0 (63 giri)

7. Tito Rabat (Kalex – Moto2) 1'43"3 (47 giri)

8. Mika Kallio (Kalex – Moto2) 1'43"5 (69 giri)

9. Gino Rea (Moriwaki – Moto2) 1'43"9 (25 giri)

10. Bradley Smith (Tech3 – Moto2) 1'44"0 (58 giri)

11. Alex De Angelis (Suter – Moto2) 1'44"0 (55 giri)

12. Yuki Takahashi (Suter – Moto2) 1'44"2 (54 giri)

13. Iván Silva (FTR-Kawasaki – Moto2) 1'44"3

14. Yonny Hernández (FTR-Kawasaki – Moto2) 1'44"4

15. Nico Terol (Suter – Moto2) 1'44"5 (74 giri)

16. Axel Pons (Kalex – Moto2) 1'44"7 (65 giri)

17. Toni Elías (Suter – Moto2 ) 1'44"9 (84 giri)

18. Xavier Simeon (Tech3 – Moto2) 1’45”0 (68 giri)

DesmoBlackPrince

Gledajuci vremena,ocigledno je da su CRT-i tek na pocetku razvoja,i da treba dosta raditi.

Gašpar

Gresini je potvrdio da ce Bautista voziti CRT sa FTR ramom i masinom iz Ten Kate SBK Honde

Radanovic

Otkud sad Bautista ? Zar nebi trebao Michele Pirro koristiti CRT , a Bautista RC213V

Gašpar

Citat: Radanovic poslato 28 Decembar, 2011, 19:33
Otkud sad Bautista ? Zar nebi trebao Michele Pirro koristiti CRT , a Bautista RC213V

Moja greska, u brzini sam pisao. Hvala Ranovicu [cheers]

Radanovic

Citat: Gaspar poslato 28 Decembar, 2011, 20:49
Citat: Radanovic poslato 28 Decembar, 2011, 19:33
Otkud sad Bautista ? Zar nebi trebao Michele Pirro koristiti CRT , a Bautista RC213V

Moja greska, u brzini sam pisao. Hvala Ranovicu [cheers]

Drugar opet si brzo pisao , nije Ranoviæ veæ Radanoviæ :)  [cheers]

srbac


bigbad86

Meni je sve ovo Spansko selo. Al moram priznati da su morali nesto da urade jer sve ispod 25 vozaca na stazi je doooosadno...

motobest82