Glavni meni

MotoGP - kako je sve pocelo

Započeo Gašpar, 24 Jul, 2011, 18:25

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Gašpar

Obradili smo WSBK sampionat i doslo je vreme da se posvetimo i MotoGP sampionatu. Trenutno je to takmicenje prototipova koje se vozi u tri klase - 125, Moto2 i MotoGP. 125cc koja se vozi jos samo ove sezone koristi dvotaktne motore, dok su druge dve kategorije cetvorotaktni motocikli. Prosle godine(2010) dvotaktna klasa 250 zamenjena je cetvorotaktnom Moto2 klasom u kojoj se voze motocikli od 600 ccm. GP motocikli se ne mogu kupiti u slobodnoj prodaji niti se mogu legalno voziti na ulici, vec su oni namenski trkacki motocikli. Ovo je i osnovna razlika u odnosu na WSBK sampionat.




Gašpar

MotoGP je prvi put organizovala Motociklisticka Internacionalna Federacija 1949. godine. Komercijalna prava su u vlasnistvu Dorna Sporta. Timove predstavlja IRTA (International Road Racing Team Association), dok proizvodjace predstavlja MSMA(Motorcycle Sport Manufacturers Association). Pravila i izmene pravila se donose od strane cetri organizacije, a Dorna donosi presudu.
Tradicionalno, u ovom sampionatu se vozi nekoliko trka, a sve zasnovane na zapremini motora. U istoriji su vozene klase - 50, 80, 125, 250, 500, 800 i 1000, kao i prikolicari u klasama 350 i 500.
50-ih i 60-ih, svim klasama su dominirali cetvorotaktni motocikli jer im je bilo dozvoljeno da koriste vise cilindara i vise brzina. Krajem 60ih, u manjim klasama, na scenu stupaju dvotaktne masine.
1969 - FIM donosi pravilo po kome se zbog troskova nefabrickih timova broj brzina ogranicava na 6, a broj cilindara na 2(klase 350 i 500 na 4). Ovo pravilo je dovelo do masovnog povlacenja do tada veoma uspesnih japanaca Honde, Yamahe i Suzukija. MV Agusta, kao jedini fabricki tim, iskoristila je ovaj period sve do 1973. i 1974. godine kada su se vratili Yamaha, odnosno Suzuki s novim dvotaktnim masinama. U ovo vreme, dva takta su u potpunosti potisla cetri. Godine 1979. u svojoj povratnickoj sezoni, Honda je pokusala da vrati 4T masine u najjacu klasu modelom NR500 ali je taj projekat propao. 1983. godine Honda je uzela sampionatu s dvotaktnim motociklom od 500ccm.
Klasa 50 je prvo zamenjena klasom 80, ali je pocetkom 90ih, uz dominaciju italijanskih i spanskih proizvodjaca, ova klasa ugasena. Klasa 350 ugasena je 80ih. 90ih su povuceni i prikolicari i time je postavljena forma klasa koja se odrzala sve do 2002 godine - 125, 250 i 500(sve dvotaktne).

Gašpar

MotoGP kraljevska klasa je sve od sredine 70ih do 2001. godine bila klasa u kojoj se voze motocikli od 500ccm s najvise 4 cilindra, nezavisno od broja taktova. Ocekivano, zbog vece snage, korisceni su dvotaktni motocikli. Motocikli sa 2 i 3 cilindra su imali prednost u tezini te su na kvalifikacijama ostvarivali dobra vremena, ali nisu imali dovoljno snage da izdrze celu trku pod punim tempom. 2002. godine, delom zbog zastite zivotne sredine, delom zbog naglog pada prodaje dvotaktnih motocikala na trzistu, odluceno je da se kubikaza u Kraljevskoj klasi podigne na 990ccm za cetvorotaktne motocikle, a da zapremina od 500ccm ostane za dvotaktne motocikle. Uprkos skupom razvoju, cetvorotaktne masine su preovladale ovom klasom i 2003. godine gotovo da nije ni bilo dvotaktnih motocikala u kraljevskoj klasi. Klase 125 i 250 su ostale na dvotaktnim masinama, a zapremina motocikala klase MotoGP je 2007. godine smanjena na 800ccm.

Gašpar

Hronologija
1949: Osnivanje MotoGP sampionata
1957: Gilera, Mondial i Moto Guzzi se povlace na kraju sezone.
1958: MV Agusta postaje prvak medju konstruktorima i vozacima u sve cetri klase
1962: Prvi put se vozi klasa 50
1966: Honda osvaja titulu prvaka medju kontruktorima u svih 5 klasa.
1967: Poslednja godina neogranicenog broja cilindara i brzina
1968: Giacomo Agostini (MV Agusta) osvaja titule u klasama 350 i 500.
1969: Giacomo Agostini (MV Agusta) osvaja titule u klasama 350 i 500.
1970: Giacomo Agostini (MV Agusta) osvaja titule u klasama 350 i 500.
1971: Giacomo Agostini (MV Agusta) osvaja titule u klasama 350 i 500.
1972: Giacomo Agostini (MV Agusta) osvaja titule u klasama 350 i 500.
1973: Pogibja Jarno Saarinen i Renzo Pasolini u Italiji, Monza..
1977: Britanski GP se prebacuje sa Ostrva Man na Britansko kopno
1980: Patrick Pons (Yamaha 500cc) i Malcolm White (balansero Phil Love) poginuli su na Britanskom GP-u u Silverstonu.
1982: Yamaha OW61 YZR500 je prvi V4 u MotoGP 500 klasi.
1982: Jock Taylor (balansero Benga Johansson)(Windle-Yamaha) poginuli su na Finskom GP-u. Imatra je izbacena iz sampionata za sva vremena.
1984: Michelin uvodi radijalne gume u GP.
1987: "Push start" je eliminisan
1988: Wayne Rainey pobedjuje trku koristeci kocnice od uglenicnih vlakana na Britanskom GP.
1988: Alfred Heck (balansero Andreas Räcke) poginuli su tokom treninga na Francuskom GP.
1989: Iván Palazzese (Aprilia) poginuo je u klasi 250cc Nemacki GP u Hockenheimu.
1990: 500cc je startni red smanjen s 5 na 4 vozaca
1992: Honda uvodi NSR500 sa Big Bang motorom
1993: Shinichi Itoh i NSR500 presli su granicu od 200 mph (320 km/h) na Nemackom GP u Hockenheimu.
1993: Nobuyuki Wakai (Suzuki) poginuo je u klasi 250 na Spanskom MotoGP-u.
1994: Simon Prior, balansero Yoshisada Kumagaya, na LCR-ADM, poginuo je na GP u Hockenheimu.
1998: 500cc prelazi na bezolovni benzin
2002: MotoGP klasa dozvoljava koriscenje dvotaktnih motocikala od 500ccm i cetvorotaktnih motocikala od 990ccm.
2003: Daijiro Kato gine na prvoj trzi sezone, Suzuka je izbacena iz sampionata zbog nebezbednosti.
2004: MotoGP startni red smanjen sa 4 na 3 motocikla.
2004: Makoto Tamada osvaja prvu pobedu na Bridgestone pneumaticima na Brazilskom GP.
2005: MotoGP usvaja pravilo po kom se vozacima dozvoljava da u slucaju kise, mogu da udju u boks i zamene motocikl u sred trke.
2007: MotoGP prelazi na 800ccm cetvorotaktne motore
2008: Dunlop izlazi iz MotoGP-a
2009: Michelin izlazi iz MotoGP-a i Bridgestone postaje ekskluzivni dobavljac guma
2009: Kawasaki odustaje od MotoGP prvenstva.
2010: Moto2 zamenjuje 250ccm klasu.
2010: Moto2 vozac Shoya Tomizava gine u Misanu.
2012: 125ccm klasa ce biti zamenjena klasom Moto3 u kojoj se voze 4T 250ccm motocikli.
2012: MotoGP zapremina ce biti povecana na 1000ccm.

Gašpar

O gumama, vozacima i stazama kasnije veceras ili sutra