Glavni meni

Istorija Honde

Započeo Gašpar, 21 Oktobar, 2010, 19:04

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Gašpar

Pro¹lo je 104 godine od kako je roðen tvorac Honde - Soichiro Honda. Siroma¹ni deèak koji sa 15 godina napu¹ta svoju porodicu i odlazi u Tokyo gde je 1922. dobio posao ¹egrta u jednom auto servisu. Nakon ¹est godina odluèuje se za otvaranje sopstvenog servisa u mestu Hamamatsu.



Kada je Japan zahvatio drugi svetski rat, do¹lo je do nesta¹ice benzina, kao i do saobraæajnih kolapsa. Honda pronalazi svoju ¹ansu i odkupljuje 500 dvotaktnih motora koji su slu¾ili za pokretanje generatora i 1946. godine montira ih na ramove bicikala. Po¹to su se motori kvarili, re¹io je da konstrui¹e svoj motor. Godine 1947. nastaje motor od 50 kubika, s èitavom jednom konjskom snagom. Ovaj model od milja je nazvan ''Bata-Bata''.

Prvi ozbiljniji motocikl napravljen je 1949. godine. Bio je to model D-type, nazvan ''Dream''. U to vreme, s motorom od 98ccm i dvotaktnim motorom, predstavljao je sam vrh motociklizma u Japanu. Nasledio ga je model E-type, koji se odlikovao èetvorotaktnim motorom od 146ccm i snagom od 5.5 Ks, razvijao je 50 km/h. Te 1951. godine Honda je postala najveæi proizvoðaè motocikala, s proizvodnjom od 130 vozila dnevno. Paralelno s E tipom, razvijan je i prvi model Hone Cub. Pogon je bio s istim onim starim motorom od 50ccm i 1 ks, ali s otklonjenim svim nedostacima. Cub se 1952. proizvodio u 6500 komada meseèno, ¹to je predstavljalo 70% japanske proizvodnje motocikala.

Sledeæe godine, kupcima je predstavljen J-type, poznatiji pod imenom Benly. Bio je to prvi moderan motor, s ma¹inom od 98ccm i 3.8KS. Odlikovao se trobrzinskim menjaèem, ramom od presovanih èeliènih profila i teleskopskom vilju¹kom. Narednih godina proizvodile su se razne varijacije na model Benly, èija se zapremina kretala do 350ccm. Prvi skuter, odgovor na Piaggio Vespu, bio je model Juno predstavljen 1954. godine. Proizvodio se u dve verzije, s motorom od 189 i 220 kubnih santimetara. Zbog noviteta kao ¹to su elektrostarter i ¾migavci u vetrobranu, bio je veoma skup pa je proizveden u svega 6000 primeraka.

1957. godina, bila je i te kako bitna za Hondu. Proizveden je C70 Dreamer, jedan od retkih èetvorotaktnih twinova. Razvijao je 18ks pri, za to vreme previsokih, 7400 obrtaja. 1959. napravljen je model C92, poslednji model Benlya, u koji je ugraðivan najuglaðeniji motor tada¹njice, zapremine 125ccm i maksimalnom brzinom od 110km/h. Godinu dana ranije, predstavljen je najprodavaniji motocikl sveta - C100 Super CUB. Bio je to motorèiæ od 90 kubika, koji se prvi izvozio svuda u svetu, proizvodnja traje jo¹ uvek, a postoji podatak da je prodat u neverovatnih 50 miliona primeraka. U to vreme, predstavljao je ekonomièan, neuni¹tivi, èetvorotaktni motor, upakovan u moderan dizajn, po veoma niskoj ceni, veoma brzo je svima prirastao za srce.

Nakon osvajanja Amerièkog tr¾i¹ta, Honda je 1959. re¹ila da poku¹a i na Evropskom tlu, predstavljajuæi model C92 u Amsterdamu. Najpopularniji je bio u Velikoj Britaniji, gde je poèetnicima dozvoljeno bilo da voze motore do 250ccm, a C92 je bila najbr¾a u klasi. Na op¹te zaprepa¹æenje, 1961. godine Mike Hailwood osvaja Isle of Mann na Hondi. Potstaknut ovim, gospodin Honda posveæuje se moto sportu, a fabrika, markenti¹kom kampanjom - ''You meet nicest people on the Honda'' pro¹iruje prodaju i na ¾ensku populaciju.

Nakon neuspeha modela CB450, na sajmu u Tokiju, 1969. godine, Honda predstavlja model CB750 Four, koji je od strane novinara prvi dobio epitet Superbike. Krasio ga je èetvorocilindrièni motor, zapremine 736ccm i snage od 67KS. Za zaustavljanje su bili zadu¾eni diskovi, tehnologija koja je do tada kori¹æena samo na trkama. Imao je veoma nisku cenu, èime je postao izuzetna konkurencija evropskim modelima. Godinu dana nakon toga, izlazi korigovan motor koji je razvijao èak 190 km/h.

Prvo ATV vozilo na svetu, bila je Honda ATC90 - off road trocikl. Iste godine predstavljen je i model CL u varijantama od 250, 350 i 450ccm. Predstavljen je i mali custom, CM200 koji se proizvodio do 1986. godine.

1975. godine Honda je ponovo uvela novu klasu u proizvodnju motocikala. Modelom GL1000 Gold Wing stvorena je klasa maxi turing motocikala. Te¾ila je 273kg, pokretana boxer motorom od 999ccm. Ovaj model se i nakon 35 godina, jo¹ uvek proizvodi, ali s ¹estocilindriènim boxerom od 1832ccm, uz mno¹tvo dodatne opreme.

Godinu dana kasnije, predstavljen je CB750A, prvi veliki motocikl s automatskim menjaèem i XL, prvi motocikl nalik dana¹njim enduro motociklima, s motorom od 124ccm. Daljim razvitkom, pojavio se u verzijama od 185, 200, 250,350 i 500 kubika, da bi 1987. godine na osnovu ovog modela nastao XL600Transalp, a zatim i XL1000 Varadero.

1977. godine predstavljen je ''mlaði brat'' Gold Winga - Silver Wing. Drumska krstarica s V motorom, od 496ccm. Dosta manji, ali jo¹ uvek ozbiljan, ali ¹to je najbitnije pristupaèan motocikl. Sledeæe godine predstavljen je jedan od najslavnijih Hondinih modela - CBX1100. Pokretan rednim motorom s ¹est cilindara, predstavljao je izazov i za najiskusnije vozaèe. Na¾alost, zbog svoje prevelike cene bio je kratkog daha, ali ostao je upamæen kao legenda. Iste te 1978. godine Honda poèinje proizvodnju nekoliko svojih modela na Amerièkom tlu, èime jo¹ vi¹e poveæava prodaju.

1979. godine, na modelu NR500 predstavljeni su ovalni klipovi, ali zbog neuspega na tr¾i¹tu, odustalo se od daljeg ulaganja u ovaj projekat. CB familija dobija svog najveæeg predstavnika - CB1100RD. Iste godine, predstavljen je i model XR250 koji je bio dosta ozbiljniji od modela XL. Tokom vremena varirala je u zapremini od 125 do 600 kubika, da bi 1988. na osnovu ovog modela nastao dobro poznati XRV750 Africa Twin.

1980. na tr¾iètu se pojavljuje prvi CRB, od 400 kubika, kao i prvi Shadow VT750. Prvi sportski motocikli s oznakom CBR predstavljeni su 1986. godine u verziji od 250 i 400 kubika. Jedini serijski model s ovalnim klipovima, NR750 proizvodio se od 1987. godine i predstavljao je najsavr¹eniji model svog vremena. Meðutim, zbog veoma visoke cene, do¾iveo je veoma kratku proizvodnju, i danas su veoma retki.

Prvi VF model, napravljen je  1982. godine i bio je to VF450F. Pokretao ga je motor od 399ccm u V rasporedu i snagom od 55.5KS. Narednih godina, ova ma¹ina je ugraðivana u modelima Magna, Sabre i Interceptor. 1987. nam sti¾e model VFR400R, turistièki orijentisan sportski motocikl. Iste godine, kupcima je predstavljen i model VFR750 koji je kroz generacije porastao na 800ccm, i u ovoj verziji se jo¹ uvek proizvodi.

1989. predstavljen je model CBF600 koji se uz nekoliko izmena, proizvodio do 2000. godine.

Model CBR900RR proizvodi se od 1992. godine. Te godine predstavljen je s motorom zapremine od 893ccm, da bi 1996. godine pre¹ao na 919ccm. 2001. godine, Honda za ovaj model razvija ma¹inu od 929ccm, koju je 2002. godine zamenio model od 954ccm. Model CBR600RR pojavljuje se 2003. godine, dok je model CBR1000RR svetlost dana video godinu dana kasnije.

Na kraju, mo¾e se reæi da je Soichiro Honda sigurno ostvario svoj san.

Sandra

Necu da ti kazem ,........ celavi....

Gašpar