Glavni meni

I pre nas su se vozili motori, vozice se i posle

Započeo Charuga, 05 Jun, 2015, 09:13

0 članova i 3 gostiju pregledaju ovu temu.

motoklasik


YAMAHA RD 250


Vecina nas je "onih" godina pocela sa dvotaktnim motorima. Najcesce su to bili Tomosi, Jawe, MZ-i ili poneki Puch ili DKW.
Onda sam se dokopao nekih stranih casopisa i video sta rade japanci u dvotaktnoj tehnologiji.

Kawasaki je imao legendarnu seriju KH, dvotaktnu, sa tri cilindra i vazdusnim hladjenjem (250, 400, 500, a kasnije i 750). Svojevremeno sam imao priliku da provozam KH 500 (Mach III), i tada, a ni sada, nemam reci da opisem taj dozivljaj.

Ali ja sam, kao klinac, bio fasciniran Yamahinom serijom RD. Pocetkom 70-ih godina jednu je imao Lija i sa njom dolazio na Usce, secam se jasno, zuta, sa neponovljivim mirisom sagorelog "castrola" koji se sirio iz auspuha. Mislim cak, da je bila model DS-7, preteca serije RD.

Secam se naslova iz jednog moto casopisa 1973.g. kada su se pojavili modeli RD 250/350 (sa vazdusnim hladjenjem) pisalo je "Najnovija leteca bomba iz Japana". Kako je to meni tada izgledalo nestvarno i daleko...

Dvotaktni motori vece zapremine i sportskih performansi se vec dugo ne proizvode, prvenstveno iz ekoloskih razloga.
Steta je sto ce generacije koje dolaze ostati uskracene za taj poseban utisak voznje rasnog sportskog dvotaktnog motora, koji na naglo odvrtanje rucice gasa neko vreme ne pokazuje nista, par sekundi... nista, nista, a onda, zgusnuto u nekih 1000 obrtaja, odjednom - SVE.
A posebno je umece bilo drzati ga uvek u tih divljih 1000 obrtaja.

Trocilindricnih dvotaktnih Kawasakija vise gotovo da i nema, izgoreli su valjda sami od svog nervoznog karaktera. Yamahe (vazdusno hladjeni RD modeli) se jos po negde i nadju, tako ja nadjoh i ove moje....

A onaj neponovljivi osecaj u voznji takvih motora, taj nepredvidivi i neravnomerni izliv snage u ostroj voznji, zivece zauvek, u nemirnim snovima onih koji su ih nekada vozili.


















Zato su mi ove tri lepotice na slikama posebno drage?
RD 250 (model 352), RD 250 (1A0) obe sa zicama i RD 250 DX (poslednja serija sa vazdusnim hladjenjem, livenim felnama i diskom pozadi).
Kada se pojavila ova sa livenim felnama, tada sam bio odusevljen, a sada su mi lepse ove sa zicanim tockovima.

Leti, u neko suncano jutro, poranim, upalim jednu od njih i dodjem na Usce, na mali krug, dok jos nikog nema. Vrema se pomeri 40 godina u nazad.
Vrate se davna secanja kada smo sedeli na zidicu jer nije ni bilo restorana, tu improvizovali trke, i stalno vozili levi krug. Koliko sam samo puta prosao te tri leve krivine, mislim da bih mogao da ih prodjem i zatvorenih ociju.
Jedino nema one drvene bandere na sredini (ispred sadasnjeg "Asteriksa") na kojoj se ponekad i zavrsavala voznja.
Posebno me obraduje kada primetim kako neki stari motoristi s nevericom okrecu glave da vide odakle dolazi taj davno zaboravljeni zvuk.

Ipak, ono sto je za nekog obicna stara gvozdjurija, za nekog je most preko koga uvek moze da se vrati u neko davno i lepo (da ne kazem bolje) vreme.



Lazic


DebeliZmaj

``obicna stara gvozdjurija`` ... slazemo se
Sloboda je pravo da se
ljudima kaze ono sto oni
ne zele da cuju.

George Orwell

Charuga

Igor me uvek...poremeti.... sto sam stariji sve me vise puca nostalgija za ....nekim tamo vremenima.... plus sto zbog povreda nemogu jos uvek normalno da sednem na motor.... uhvatim svaki put sebe, kao kada sam bio klinac, da se osvrcem za motorima koji prodju ulicom....bem ti...
Pa se vratih i ja u daleku 1977 g.
..... posle silnih Tomosa docepao sam se Cz 250 Endura....
Kakva je to tada bila razlika....mislio sam da sam kupio raketu.... cini mi se da je imala 20 ili 23 ks....

Secam se da sam isao u Surcin da je kupim..... sednem ja da je probam...klinac...i zavrnem gas kao na Tomosu kada sam kretao...trebalo mi je par sekundi da se priberem, sreca sto je bio pravac.... kazem coveku kupljeno....samo da mi dotera do kuce...ja se usrao i vadim se na to da nemam dozvolu...pa eto da me ne zaustave slucajno....he,he.
Sledeci put kada sam seo na njega, uradio sam to sa mnogo vise postovanja i poceli smo veoma lepo da se slazemo.....ta navika mi je ostala i do dan danas zahvaljujuci ovom motoru .... i tako do 1981.g. kada se dokopah svog prvog Japanca.....


Hohštapler

Citat: Charuga poslato 13 Jul, 2016, 08:29
Secam se da sam isao u Surcin da je kupim..... sednem ja da je probam...klinac...i zavrnem gas kao na Tomosu kada sam kretao...trebalo mi je par sekundi da se priberem, sreca sto je bio pravac.... kazem coveku kupljeno....samo da mi dotera do kuce...ja se usrao i vadim se na to da nemam dozvolu...pa eto da me ne zaustave slucajno....he,he.
Sledeci put kada sam seo na njega, uradio sam to sa mnogo vise postovanja i poceli smo veoma lepo da se slazemo.....ta navika mi je ostala i do dan danas zahvaljujuci ovom motoru .... i tako do 1981.g. kada se dokopah svog prvog Japanca.....



Znam taj oseæaj...
Kad sam sa 125cc 4T seo na 500cc CBa... nisam stigao tako brzo da razmi¹ljam kolko je on brzo i¹ao...  [zvizdi]
Posle par meseci - deèija igraèka, ¹to i jeste, ali tada, kao nebo i zemlja. Usro se! Pomislim tada "èoveèe, 60ks, pa to ko u Reno Kliu, nije ni èudo ¹to ide ko mutav - a kojoj budali treba vi¹e od ovog, ja ovo nikad neæu terati do kraja"..
;) [ludak]

Èekam nastavak  [clapp] [thumb_up]
Motoklasik: Sta da joj objasnjavam, kad ne razume. Ona to broji na komade.

DebeliZmaj

Citat: Charuga poslato 13 Jul, 2016, 08:29
Igor me uvek...poremeti.... sto sam stariji sve me vise puca nostalgija za ....nekim tamo vremenima.... plus sto zbog povreda nemogu jos uvek normalno da sednem na motor.... uhvatim svaki put sebe, kao kada sam bio klinac, da se osvrcem za motorima koji prodju ulicom....bem ti...
Pa se vratih i ja u daleku 1977 g.
..... posle silnih Tomosa docepao sam se Cz 250 Endura....
Kakva je to tada bila razlika....mislio sam da sam kupio raketu.... cini mi se da je imala 20 ili 23 ks....

Secam se da sam isao u Surcin da je kupim..... sednem ja da je probam...klinac...i zavrnem gas kao na Tomosu kada sam kretao...trebalo mi je par sekundi da se priberem, sreca sto je bio pravac.... kazem coveku kupljeno....samo da mi dotera do kuce...ja se usrao i vadim se na to da nemam dozvolu...pa eto da me ne zaustave slucajno....he,he.
Sledeci put kada sam seo na njega, uradio sam to sa mnogo vise postovanja i poceli smo veoma lepo da se slazemo.....ta navika mi je ostala i do dan danas zahvaljujuci ovom motoru .... i tako do 1981.g. kada se dokopah svog prvog Japanca.....

na slici izgleda velik motor ...
cekam dalje nastavak oko tog japanca :)
Sloboda je pravo da se
ljudima kaze ono sto oni
ne zele da cuju.

George Orwell

Dukags

Kako god i ovi dana¹nji vau motori kojima se sad divimo æe za jedno vreme nekom biti sme¹ni, kao ¹to je meni tada ovo bio motorèina iako je i tada bilo novijih Jawa i po koji Kawasaki ali i ovo ko je imao bilo...

DebeliZmaj

Sloboda je pravo da se
ljudima kaze ono sto oni
ne zele da cuju.

George Orwell

Charuga

....da do 1981 sam vozio CZ Enduro...usput po koju Jawu 350 i par MZ/a.... ali mi je taj Enduro nekako bio, mozda gresim, u to vreme za klasu interesantniji od pomenutih....
Dakle do Japanca je bilo tesko doci, novog pogotovo, nije bilo uvoza, mogli su da uvezu samo povratnici koji su ziveli vise od 5 god u inostranstvu... a oni koi se odluce da vam uvezu tako nesto na svoje ime papreno su to naplacivali....prosek je bio 2 do 2,5 hiljade maraka za uvoznu dozvolu...plus da kupite motor u inostranstvu plus carina i porezi koji su bili preko 200 % od vrednosti motora....i kada ga registrujes na kraju na tudje ime opet dve godine nisi mogao da ga prevedes na sebe...a za to vreme si uvek rizikovao da te ne nahvata neka budala u plavom i napakuje ti carinski prekrsaj...pa onda...mukeeee.... uglavnom nije im se baS ni stajalo kada vas zaustavljaju....
Sve to je uticalo i na cene polovnih koje su bile za ono vreme astronomske....
I tako dokopam se ja jedne HONDE CB 400 N godinu,dve stare... uz pomoc roditelja... razlika opet drasticna...samo sto sam se sada vec malo bolje priucio pa nije mogla da me iznenadi... e rodjace 43 ks... 2 cil....nigde nista ne curi, ne smrdi...ruke ciste....
Sa njom sam vec poceo malo vise da obracam paznju na sponzorusice, mada mi ih je vecina opet promakla...e da mi je ovaj mozak....
bilo mi je bitnije da stavim pozadi nekog druga...pa vozi se do besvesti....nije onda bilo toliko motora i ljudi su nas bogami samo tako gledali....a ja sav vazan...jebes kacigu...hehehe
U glavnom apetiti su mi porasli, vec sam imao prilike da probam i ozbiljnije Japance i tako Hondica mi polako postade preslaba...a samo godinu raanije sam drkao na nju.....
Opet muke...kako se docepati necega sa 4 cil. i bar 500 ccm.....


DebeliZmaj

Sloboda je pravo da se
ljudima kaze ono sto oni
ne zele da cuju.

George Orwell

El Jefe

Порез и царина су били 110 до 120% вредности мотоцикала. Говорило се, ради заштите Томоса. Једне године је Томос тражио да се ЗАБРАНИ увоз Јава и МЗа, рекли су да се продају по дампинг ценама и уништавају домаћу индустрију, читај Томос. Одговорио им је лично амбасадор Источне Немачке, МЗ се продаје по редовним ценама.
Друштво за заштиту од животиња

DebeliZmaj

da su pustili slobodnu prodaju i uvoz pa makar digli josh carine
sigurno bi bilo ljudi koji bi svejedno uvezli neke motore
Sloboda je pravo da se
ljudima kaze ono sto oni
ne zele da cuju.

George Orwell

Charuga

Da u pravu si...kada sam pisao mislio sam na to da si u to vreme mogao kupiti 2 do 3 motora preko, za one pare koje das ovde za njega....

El Jefe

Јапанци су се увозили од Тушера из Цмурека у Аустрији.
Друштво за заштиту од животиња

Charuga

Citat: El Jefe poslato 13 Jul, 2016, 13:05
Јапанци су се увозили од Тушера из Цмурека у Аустрији.
Dan danas pamtim njihov broj telefona....994334722369..... sledeci motor vec sam kod njega pazario.....ahhhhh

El Jefe

Имам негде његов ценовник.
Друштво за заштиту од животиња

Hurricane

Citat: El Jefe poslato 13 Jul, 2016, 13:02
Порез и царина су били 110 до 120% вредности мотоцикала. Говорило се, ради заштите Томоса. Једне године је Томос тражио да се ЗАБРАНИ увоз Јава и МЗа, рекли су да се продају по дампинг ценама и уништавају домаћу индустрију, читај Томос. Одговорио им је лично амбасадор Источне Немачке, МЗ се продаје по редовним ценама.

ja samo da naglasim ovde, da je nama nepovratno lo¹a ekonomska situacija u zemlji trenutno, krenula u pravi nepovrat

sporazumom o stabilizaciji i pridru¾ivanju sa EU kojim je uvedeno ukidanje carine na uvoz iz EU..

obièan graðanin ne mo¾e ni da nasluti koliko smo pukli tim sporazumom..

a nisam ne¹to primetio da nam je na konto toga ne¹to povoljnije od roba iz inostranstva, a verujem ni iko od vas....

Mil@n

Citat: El Jefe poslato 13 Jul, 2016, 13:09
Имам негде његов ценовник.
Postavi ga ovde da vidimo kakve su cene bile  :)

Zanimljive prièe iz mladosti i odrastanje uz motore...veæina nas je imalo sliène dogodov¹tine...
Motoklasik,svaka èast za sada¹nju kolekciju motora  [clapp]

Charuga

...nego kada sam krenuo da kenjam...ajde jos malo.... a i ti me El Jefe zajeba sa Murekom i Tucherom....

1982 sam trebao u vojsku...cale i keva su bili ubedjeni da ce me motori proci kada odem u JNA i postanem covek...ja se resio Hondice i stekujem repa ali priliv nikakav...i ulaz za 4 cil. sve dalji i dalji....a ja poceo da razmisljam da kupim u Mureku opet nesto slabije ali novo...
U medjuvremenu , moji neznajuci sta mi se mota po mozgu a sretni sto nema motora odluce da mi kupe auto.... i tako dobijem ja Golfa keca glanc novoga iz TAS/a, bio to ozbiljan pazar tada... cekalo se i na njega ...a meni zapadne zeleni.... kada sam video boju...znao sam sta mi treba ciniti....nisam ga ni registrovao a ja ga prodam i jos zaradim na maminim i tatinim parama....hm...mozda je i to jednim delom uticalo na tok moga zivota....
Dakle finansije resene u Beogradskoj banci lepa svota dinara...e trebalo je naci devize...a to se tada placalo plus 10% od kursa....i tako trazim ja Marke ali tih dana neki k... i nema ih...sredi mi Jaza iz Zemuna od nekog njegovog druga da kupim dolare...jebes dolare ali racunam konvertovace mi u banci za marke uz neku proviziju a to mi nije bila muka.... uglavnom odnos marka ..dolar bio oko 1,60 cini mi se...kada sam konvertovao kasnije kurs 3.08 i opet zaradih...jbte....al sam slucajno bio strucnjak za berzu i finaansije...
Sledeci problem...uvozna dozvola....posle dugo peripetija nadjem nekog gospodina Jevtovica iz Batajnice sto je radio u Libiji...star covek vec i nece da kupuje vozilo a 2,5 soma maraka mu odgovaralo...
I tako da on meni ovlascenje da mogu u njegovo ime i za njegov racun da kupim motocikl u inostranstvu...kao i da ga zastupam oko svega kod nadleznih carinskih organa....
U to vreme pojavi se Kawa Z750 L2... Sale imao sivu a Djole Heil nabavio crnu...neznas koja je lepsa....
ja sa Tucherom svaki dan na telefon i narucim sivu....posle par dana kaze mi nemoze siva...nema ali bice crna....jbga....daj crnu i ja je narucim....
Dok se sve to desavalo...cale hteo da me se odrekne...keva da me istera iz kuce...zbog Golfa jebo ih on bas.... a ja se presedlio kod Glavonje u Sarajevsku....
Naravno Glavonja i Vuja su bili ti koji ce samnom u Austriju po motor....kupimo mi karte  za voz vecernji....pa da krecemo...
odem ja kuci po pasos...kad...k..ac nema ga nigde, moji se prave blesavi...nemaju poima....
A keva Sremica uvek krila pare u posteljini i ispod duseka...te vidi slucajnosti iskopam ja odatle i moj pasos....
Sedamo u voz ja odlepio...groznica me drma uveliko...kupimo mi neki vinjak cini mi se da se malo opustimo...i naravno oderemo se u vozu.
Izadjemo u Grazu mada smo mogli i u Mureku da smo bili prisebniji....nadjemo bus pa po motor....
Stignemo kod doticnog gospodina Tuchera...kasnije sam cesto odlazio tamo, a on nesto vrda....mene slog udario pomislih nema motora...kaze on ima ali nema ni crni...vec samo crveni... a taj crveni u katalogu najruzniji....odvede me u hangar da ga vidim...moram napomenuti da su motori stajali tamo u drvenim kutijama rastavljeni i upakovani tako da sam video samo delic reyervoara i boje u onom mraku...nije mi se svidelo...ali pomislih i da je roze na tufne kupicu ga....tako i bi...platim ja sve, plus roll bar, plus ulje filtere...neki volan itd i da mi sve to posalje uz motor vozom.....
Iz Mureka smo pesaka preko nekom mostica presli u Jugu tj. Sloveniju pa do Ljubljane...odatle uzmemo avion do Beograda...magarac ja pozurio da stignem sto pre...reko da nedodje slucajno motor pre mene...jojjj
Od sutradanja svaki dan na stanicu i carinu..pitam za posiljku...nista...prrosao mesec jos nestize...zovem Austriju kazu nebrini poslato....uglavnom eto ti ga jedan dan postovani gosp. Jevtovic na koga sam zaboravio, sa gospodjom kod mene i nosi papir...kaze obavestili ga da je motor na carini u Luci Beograd....
AAAAAAAAAAAA....zamalo nisam pao u nesvest....ujutro sam bio tamo...procedure i procedure i procedure i tako jedno desetak dana dok nisam uspeo motor u sanduku da prebacim kuci.
Sa eminentnim strucnjacima sam ga sastavio sam...ali majko moja...ona crvena boja nije tako ruzna kao u katalogu...metalik pa jos zavisnosti od toga kako padne svetlo menja nijanse...perverzija...prva voznja a on ogoreva farbu ili neznam sta a ja se usrao da ce se zapaliti...
Dodjem ja na usce kad tamo sale...gleda u moj motor ...hm...jebes sivi...nailazi i gosn.Heil op....i njemu se vise svidja crveni....i tako vozih se ja to leto...nikada lepse i u Oktobru odem u vojsku....motor u sobi.
Dobijem ja odsustvo,preko veze, za Novu Godinu...naravno nisam silazio sa motora dva tri dana...dobijem upalu pluca i zavrsim u bolnici na Topcideru....
Druzenje sa tom Kawom se nastavilo i posle vojske dok nismo zapeli za jednog Bol d ora koji je stigao iz Amerike i bio malo drugaciji od ovih nasih....a i Kawa je imala 77 a Bol d or cini mi se 95 ks....dovoljan razlog....


Pa sve do obozavane uljare ...

i neprezaljene desetke....





DebeliZmaj

Citat: hurricane poslato 13 Jul, 2016, 13:34
Citat: El Jefe poslato 13 Jul, 2016, 13:02
Порез и царина су били 110 до 120% вредности мотоцикала. Говорило се, ради заштите Томоса. Једне године је Томос тражио да се ЗАБРАНИ увоз Јава и МЗа, рекли су да се продају по дампинг ценама и уништавају домаћу индустрију, читај Томос. Одговорио им је лично амбасадор Источне Немачке, МЗ се продаје по редовним ценама.

ja samo da naglasim ovde, da je nama nepovratno lo¹a ekonomska situacija u zemlji trenutno, krenula u pravi nepovrat

sporazumom o stabilizaciji i pridru¾ivanju sa EU kojim je uvedeno ukidanje carine na uvoz iz EU..

obièan graðanin ne mo¾e ni da nasluti koliko smo pukli tim sporazumom..

a nisam ne¹to primetio da nam je na konto toga ne¹to povoljnije od roba iz inostranstva, a verujem ni iko od vas....

prepravljeni smo robom iz EU...
dakle sve svoje viskove oni izvoze jeftino kod nas
voce/povrce i na to dobijaju subvencije te
je jeftinije od naseg i eto ga svuda po radnjama
meni je cool ... seljak poljoprivrednik je u problemu
Sloboda je pravo da se
ljudima kaze ono sto oni
ne zele da cuju.

George Orwell