Glavni meni

Jurio sam 270 km/h! A sta se desava u motoru?

Započeo chengelle, 26 Decembar, 2011, 23:47

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

chengelle

Kad uzareni ventili  svom snagom udaraju u sedista 100 puta u sekundi,klipovi stenju pod opterecenjem od par tona,a zadnja guma se doslovce topi,radi se o najnormalnijoj voznji motora pri brzini od 270 km/h. Vozac skriven ispod pleksija,     160 KS snaznog Suzukija GSX-R 1000,  dao je gas do daske i pici 270 km/h,    svake sekunde prelazi 75 metara.    Pri 12000 o/min, svake sekunde kroz airbox prolazi 100 litara vazduha,, prolazi koz filter,razdvaja se na cetiri usisna kanala i prolazi izmedju pecurke ventila i sedista ventila nadzvucnom brzinom (dakle vecom od 330 m/s ili 1188 km/h). Zvuci strahovito, ali tako je, jer za svaki takt usisa stoji na raspolaganju tek tri hiljadita dela sekunde vremena. Nakon sto se cilindar ispuni smesom vazduha i benzina, krece kompresija gde klip mora unutar 2,5 hiljadita dela sekunde komprimirati celi volumen na 1/12 pocetnog volumena.  Cisto matematicki ispada da je pritisak sabijene smese 12 bara,  no zbog porasta temperature prilikom sabijanja on je dosta veci.  Samo zbog kompresije i okolne temperature kanala, smesa se ugreje na oko 500 Celzijusa.   Malo pre gornje mrtve tacke, tacno u stepen podeseno,skace varnica svecice i izazove eksploziju smese.  U tom prostoru temperatura naglo skace na 3000 stepeni, a pritisak na klip, klipne prstenove, ventile i dihtung glave motora na 90 bara. Ili, jasnije receno, opterecenja na 73 milimetara siroke klipove, kao i klipnjace i radilicu iznosi 3,7 tona. Toliko je tezak do kraka natovaren manji kamion. Nije nikakvo cudo sto se pod takvim opterecenjem osovina klipa savija za 25 hiljadita dela milimetra. Bocna sila klipa na cilindar, zbog kosog  polozaja klipnjace iznosi prilikom eksplozije (jednog radnog takta) 2000N, ili oko 200 kg. malo pre donje mrtve tacke otvaraju se izduvni ventili pa radni pritisak naglo opadne.  Klip sada gura ispred sebe vruce gasove u izduvnu granu. Pocinje pakao za izduvne ventile, jer se ugreju na preko 800 stepeni i takvi, crveno usijani, udaraju u sediste ventila.. Tu se i najkvalitetniji celici nalaze na velikom iskusenju.  Samo visokolegirani krom-nikl celici, dodatno pojacani u podrucju sedista ventila podnose te torture bez savijanja.. Kako se termicki potereceni delovi motora ne bi rastopili, vodena pumpa protera svake sekunde 2 litra vode kroz cilindar i glavu.  Dok klip napreduje prema gornjoj mrtvoj tacki, ocekuje ga jos jedna teska proba. Unutar puta od samo 25 mm, mora se zaustaviti s 134 km/h na nulu nakon cega ga klipnjaca opet povuce nazad i ubrza na istu brzinu (ubrzanje od 55450 m/s2). Inercione sile ubrzanja klipa mase 220 grama iznose 12200 N, ili nesto vise od 1.2 tone.  Klipovi su inace maratonci sto se tice izdrzljivosti ! Svaki od cetiri klipa zajedno s prstenovima predje 2800 kilometara gore  i dole, pri 10 000 km predjenog puta brzinom od 80 km/h, bez da se uoce ikakvi tragovi trosenja ili ostecenja.   Ta cetiri radna takta,cije objasnjenje vi citate oko tri minuta, dese se za od prilike 1/100 sekunde i ponavljaju se 6000 puta u minutu, dakle pola od broja obrtaja.v100 Nm okretnog momenta nastaje u trenutku kada se pravolinisko kretanje klipa terano eksplozijom preko klipnjace prenosi na okretanje radilice. Cak  i u najdaljim delovima motora ova paklena dinamika stvara savijanje celicnih konstrukcija.   Pored osnovnog savijanja,  nastaju vibracije prvog i drugog reda, jer ni jedan sistem kontra tega nije u stanju pribliziti rad klipnog motora mirnom radu turbine... Bogu hvala ,jer, pored zvuka, to su glavni razlozi zasto je voznja motorom jedna od najboljih doticanja coveka s cistom mehanikom i metalom.   Dobro podmazan,motor nastavlja dalje  sa svojim taktovima. Sledeca stanica-primarni prenos, koji preko dva razlicitovelika zupcanika prenosi snagu na kvacilo uronjeno u ulje u karteru. od 12000 obrtaja radiliceostaje samo 7730 na vratilu ptimarnog prenosa no zato se obrtni moment povecava sa 100 na 163 Nm. Nazalost,ta dva zupcanika pojedu kojeg konja, jer se oko 2 procenta snage izgube zbog medjusobnog trenja zubcanika. Nema veze, ima jos konja u rezervi i. Toliko konja, da se parovi zubaca na zupcanicima seste brzine medjusobno pritiskaju silom od preko 5000 N,ili ti 500 kg. .....    .......    nastavice se
Nije bitno sta vozis,vec kako se osecas dok to radis!!!!

YOman

Ja znam da ¾ivot na granici je opasan i tvrd,
al’ moje ime ovdje od sad znaèi pravda,

na mome sivom konju sada sa mnom ja¹e smrt,
vodi me tamo gdje me moja davna draga
vec ceka...

chengelle

  Kao odgovor na ovo, dogadja se da na pojedinim testiranim motorima nakon duzih testova zbog pitinga na zubima menjaca dolazi do  zvuka krljanja u menjacu. U sestoj brzini zupcanici pojedu jos oko 2 procenata snage, pre nego obrtni momenat dodje na izlazno vratilo menjaca. Tada prednji lancanik preuzima prenos na svoja ledja, sada jos smanjenih 6400 obrtaja,ali zato povecanih na 193 Nm momenta. Nije lako lancu, jer njegovu filigransku konstrukciju napada sila od 450 kg. Osovinice lanca (bolcne) imaju smo 5,2 mm promera, a kupaju se trajno u masti,trajno zasticene o-ring. brzinom od 104 km/h lanac juri oko prednjeg i zadnjeg lancanika. Na 10000 km predjenog puta, lanac predje 3850 km.   Samo zbog toga trebalo bi uvek paziti da je lanac dobro podmazan.  Jos jedna zanimljiva napomena - Otkad su se poceli prodavati power-bikers jos pre 30 godina u vidu kawasakija z-900 koji je imao 80 KS, istroseni pa puknuti lanci i time prouzrukovani padovi  ostecenja na motoru postali su svakodnevnica u servisima sirom Evrope.   Zadnja stanica na ekspediciji momenta i snage je zadnja guma.    Na oko nista posebno,no guma je zadnja u nizu dinamicki vrlo opterecenih delova motora, pogotovo pri brzini od 270 km/h i ona je deo motora koji se najbrze trosi.   Uzrok tome je sto, za razliku od unutrasnjih delova motora gde je uspostavljena cvrsta mehanicka veza izmedju pokretnih delova, prenos preostalih 150 KS snage izmedju gume i asfaltne podloge nije cvrsta, pa je proklizavanje neizbezno.  Kao sto je vec navedeno, gledano od radilice, moment se svakim prenosnim omerom povecava.  U  nasem slucaju ukupni prenosni omer u sestoj brzini povecava obrtni momenat od pocetnih 107 Nm na radilici na 470 Nm na rubu zadnje gume. Tih 470 Nm proizvodi vucnu silu koja se suprodstavlja tezini, aerodinamici i otporu kotrljanja motorcikla i omogucuje mu brzinu od 270 km/h.  U ovom slucaju suzukija,radi se o sili od 1450 Newtona. Pri tome je guma pod osovinskim opterecenjem od cca 150 kg poprilicno pritisnuta na asfalt.  No, to vredi uz jedno ogranicenje. Buduci postoji od prilike 4,5 procenta proklizavanja guma se pri brzini od 270 km/h krece brzinom od 3,4 metara u sekundi u odnosu na asfalt.  Prevedeno,slicno kao kod paljenje guma,guma se okrece s jednim ipo okretanjem u sekundi i na stazi od 100 km ona predje 104,5 km, sto znaci 4,5 km  vise nego prednji tocak!!!  Zato suzuki iza sebe ostavlja jednu usku crnu crtu,ostatak spaljene gume.   Kao sto znam iz skole trenje proizvodi toplotu,  slicno je i kod gume,koja je pri temperaturi od 100 stepeni i centrifugalnu sili od cca 270 N granicno opterecenje na svakom svom delu.  Jos do nedavno su takvi brzinski eksperimenti zavrsavali s padom, jer su se odvajali delovi gazne povrsine gume od pojasa.  E sad nemojte se cuditi kako je nova, tek montirana guma vec nakon 1000 km totalno ocelavela. No na motoru je sve ok, nema potrosnje ulja, nema krljanja u motoru,lanac nije pojeden.  Zasto bi i bilo??? Pa cepo sam samo cca pola sata. [yahoo]
Nije bitno sta vozis,vec kako se osecas dok to radis!!!!

UFF

bilo
ali na blowjobu a ima ovde i onih koji misle svojom glavom pa tamo ne idu  :D

despic

klasican divljak

Pop

naporno za citanje... formatiraj to malo lepse....

"Грме танки џефердари..."


aca-pn


aleksr6

ali se covek ipak potrudio,trebalo je ovo kucati..........270 km na sat

rboban

Ride It Like You Stole It

El Jefe

Друштво за заштиту од животиња

Pop

pa nek je bilo gde god, nije bilo ovde.... mnogi ovo citaju prvi put...

"Грме танки џефердари..."


Gašpar


gambi

Lepo i naporno za citanje u isto vreme,svakako isuvi¹e informacija za kratko vreme.
Svakako nisam zapamtio skoro nijednu sem 270km/h.

SSZGO

evo ti minus jer s enisi potrudio da slozis tekst
Reci nesto pametno i svi ce te pamtiti - Nepoznati autor

gambi

Bas mora dobro da se pazi sta se pise,pa cak i ovde kod nas na forumu ;o)

luka2205

jedan od boljih clanaka koji sam procitao..(o onome sto me citav zivot zanima  :P).CESTITAM!!
Ne moras znati sve ovo, da bi bio bolji vozac ili da bi bas uzivao u voznji.. ali ako sve ovo znas I kad pocnes da peglas svoj motor..osecaj je mnogo potpuniji.. neko zeli da zna,neko ne.. licna stvar svakoga od nas..    [clapp]
Svi pravi ¾ivoti su lepi i te¹ki.

Major

Aj da probamo malo da sredimo da bude citljivije ;)

Kad u¾areni ventili svom snagom udaraju u sedi¹ta 100 puta u sekundi, klipovi stenju pod optereæenjem od par tona, a zadnja guma se doslovce topi radi se o najnormalnijoj vo¾nji motora pri brzini od 270 km/h.
Vozaè sakriven ispod pleksija, 160 KS sna¾nog Suzukija GSX-R 1000, dao je gas do daske i pièi 270 km/h i svake sekunde prelazi 75 metara. Pri 12000 o/min, svake sekunde kroz airbox prolazi 100 litara vazduha prolazi koz filter, razdvaja se na èetiri usisna kanala i prolazi izmeðu peèurke ventila i sedi¹ta ventila nadzvuènom brzinom (dakle veæom od 330 m/s ili 1188 km/h). Zvuèi strahovito, ali tako je jer za svaki takt usisa stoji na raspolaganju tek tri hiljadita dela sekunde vremena.
Nakon ¹to se cilindar ispuni sme¹om vazduha i benzina kreæe kompresija gde klip mora unutar 2,5 hiljadita dela sekunde komprimirati celi volumen na 1/12 poèetnog volumena. Èisto matematièki ispada da je pritisak sabijene smese 12 bara, no zbog porasta temperature prilikom sabijanja on je dosta veæi. Samo zbog kompresije i okolne temperature kanala, sme¹a se ugreje na oko 500 Celzijusa. Malo pre gornje mrtve taèke, taèno u stepen pode¹eno, skaèe varnica sveæice i izazove eksploziju sme¹e.
U tom prostoru temperatura naglo skaèe na 3000 stepeni, a pritisak na klip, klipne prstenove, ventile i dihtung glave motora na 90 bara. Ili, jasnije reèeno, optereæenja na 73 milimetara ¹iroke klipove, kao i klipnjaèe i radilicu iznosi 3,7 tona. Toliko je te¾ak do kraka natovaren manji kamion.

Nije nikakvo èudo ¹to se pod takvim optereæenjem osovina klipa savija za 25 hiljadita dela milimetra. Boèna sila klipa na cilindar, zbog kosog polo¾aja klipnjaèe iznosi prilikom eksplozije (jednog radnog takta) 2000N, ili oko 200 kg. Malo pre donje mrtve taèke otvaraju se izduvni ventili pa radni pritisak naglo opadne.  Klip sada gura ispred sebe vruæe gasove u izduvnu granu. Poèinje pakao za izduvne ventile, jer se ugreju na preko 800 stepeni i takvi, crveno usijani, udaraju u sedi¹te ventila.
Tu se i najkvalitetniji èelici nalaze na velikom isku¹enju. Samo visokolegirani krom-nikl èelici, dodatno pojaèani u podruèju sedi¹ta ventila podnose te torture bez savijanja.. Kako se termièki optereæeni delovi motora ne bi rastopili, vodena pumpa protera svake sekunde 2 litra vode kroz cilindar i glavu.  Dok klip napreduje prema gornjoj mrtvoj taèki, oèekuje ga jos jedna te¹ka proba. Unutar puta od samo 25 mm, mora se zaustaviti sa 134 km/h na 0 km/h nakon èega ga klipnjaèa opet povuèe nazad i ubrza na istu brzinu (ubrzanje od 55450 m/s2). Inercione sile ubrzanja klipa mase 220 gr iznose 12200 N, ili ne¹to vi¹e od 1.2 tone.

Klipovi su inaèe maratonci ¹to se tièe izdr¾ljivosti! Svaki od èetiri klipa zajedno s prstenovima preðe 2800 kilometara gore i dole, pri 10 000 km preðenog puta brzinom od 80 km/h, bez da se uoèe ikakvi tragovi tro¹enja ili o¹teæenja. Ta èetiri radna takta, èije obja¹njenje vi èitate oko tri minuta, dese se za od prilike 1/100 sekunde i ponavljaju se 6000 puta u minuti - dakle pola od broja obrtaja. v100 Nm okretnog momenta nastaje u trenutku kada se pravolinisko kretanje klipa terano eksplozijom preko klipnjaèe prenosi na okretanje radilice. Èak i u najudaljenijim delovima motora ova paklena dinamika stvara savijanje èelicnih konstrukcija. Pored osnovnog savijanja,  nastaju vibracije prvog i drugog reda, jer ni jedan sistem kontra tega nije u stanju pribli¾iti rad klipnog motora mirnom radu turbine. Bogu hvala, jer, pored zvuka, to su glavni razlozi za¹to je voznja motorom jedna od najboljih doticanja èoveka sa èistom mehanikom i metalom. Dobro podmazan, motor nastavlja dalje sa svojim taktovima.
Sledeæa stanica - primarni prenos, koji preko dva razlièito velika zupèanika prenosi snagu na kvaèilo uronjeno u ulje u karteru. od 12000 obrtaja radilice ostaje samo 7730 na vratilu primarnog prenosa no zato se obrtni moment poveæava sa 100 na 163 Nm.
Nazalost, ta dva zupèanika pojedu kojeg konja, jer se oko 2 procenta snage izgube zbog meðusobnog trenja zupèanika. Nema veze, ima jo¹ konja u rezervi. Toliko konja, da se parovi zubaca na zupèanicima ¹este brzine meðusobno pritiskaju silom od preko 5000 N, ili ti 500 kg..

NASTAVIÆE SE..

ЯЭВОЛУТИОН

Ovo mi lici na onaj film Vudi Alena kada spermatozoidi cekaju u redu.......
samo na dva dana u godini nemas uticaj...na juce i na sutra...probaj danas   064 117 36 11

chengelle

Ma kako god,ja sam se potrudio to da otkucam. Nekom ce se svideti nekom ne,i to je normalno. Ali ne vidim razlog zasto bi neko to ponovo prekucavao i pravio se pametan,kako to moze bolje da se objasni,niko ovde nije budala i ne treba nikom prevodilac!!!!!! Lepo pise na srpskom a ne na spanskom!!!!
Nije bitno sta vozis,vec kako se osecas dok to radis!!!!

rboban

Poenta je da nisi ni trebao da prekucavas, bilo je na vise foruma vec.... ali svaka CAST na trudu!!!
I lepo ga je procitati opet!!!
Ride It Like You Stole It