Glavni meni

I pre nas su se vozili motori, vozice se i posle

Započeo Charuga, 05 Jun, 2015, 09:13

0 članova i 2 gostiju pregledaju ovu temu.

stilgar

@motoklasik
Stilgar ovde je Milance sa Usca.

Kalesin

Evo treci put citam ovo i svaka cast na opisima i svemu tome...vraca u neko divno vreme  ehh...
Ive seen things you people wouldnt believe.All those moments will be lost in time like tears in rain

motoklasik


Robi... Robert Gerlihajmer.

Mozda se ne bi mogao nazvati legendom jer je jako kratko ziveo da ga svi upoznaju.

Videvsi ove stare slike, neka secanja su ozivela...

Pre 42 godine smo se oprostili od Robija.

Po neko od starijih ga se seca, bio je zaljubljenik u motocikle, otac mu je radio u austrijskoj ambasadi. Poginuo je u maju 1974. zajedno sa mojim skolskim drugom Perom Bosancem sa Starog sajmista,, na auto-putu kroz Beograd, preko puta sadasnje "Elp" pumpe, nedaleko od Sava centra.
Iz samo njima znanih razloga Robert je pokusao da (na svom tek kupljenom MZ-u 150) prodje izmedju trougla koji je postavio vozac kamiona u kvaru i samog kamiona. Nisu uspeli i udarili su u kamion. Poginuli su obojica. Robert je tada imao 17 godina...

Pera Bosanac je imao tada Jawu 90 Roadster, na cijem rezervoaru je pisalo "Honda". Neupuceni su mislili da stvarno vozi Hondu, sto je Peri imponovalo.
U secanju sam bio ubedjen da sam se sa Perom Bosancem vozio godinama, ali listajuci ove slike vidim da je to bilo tek sezonu i po, jer sam ja prvi motor dobio pocetkom 1973. a on i Robert su otisli vec 1974.

Ovo dole je jedna Robertova slika sa Usca na jednom hibridnom Tomosu, serijskom motoru na koji je bilo ugradjeno dosta delova sa tada aktuelnog trkackog modela D-5:






Ne znam, nekada mi se cini da bi bilo bolje da ne preturam po ovim starim slikama i papirima...
...nekada je coveku lepse bez uspomena, nikad se ne zna sta sve moze da izroni...

Tog maja 1974. godine, u spomen na Robija, na listu istrgnutom iz skolske sveske jedna devojcica je napisala:





Hteo sam jos nesto da pisem u vezi ovoga... Ne mogu...
...muti se tastatura pred ocima... mozda ce neko drugi, neki drugi put...




Hohštapler

...ovo polako izrasta u najbolju temu na forumu...
Ajde i drugi (bez uvrede, ne mislim ni¹ta lo¹e) "sa dugim sta¾om", prikljuèite se, lepo je èitati, spasiti od zaborava.
Motoklasik: Sta da joj objasnjavam, kad ne razume. Ona to broji na komade.

goranvojska


tesko mi da kucam ali bi rado deo istorije ovde ostavio.za 46 godina na motoru imalo bi sto sta da ispricam.
ajd malo kasnije tj drugi neki dan.

Kostić

sve treba saèuvati od zaborava, pa nek je i trnje u oku....

motoklasik

#86

Citat: kosta66 poslato 18 Jul, 2016, 08:58
sve treba saèuvati od zaborava, pa nek je i trnje u oku....

Da, u pravu si, ja sam pre par godina dosta toga zapisao, najvise dok sam posle pada sa motora godinu dana proveo po raznim ortopedijama i kucnom oporavku, dok mi konacno nisu sastavili ruku... tad sam imao vremena na pretek...


YAMAHA 250 - 350 LC

Klasicnu vazdusnu Yamahinu seriju RD, zamenila je 1980. godine serija sa dodatkom LC (vodeno hladjenje).
Par primeraka je stiglo i u Beograd, odmah kad su se pojavile, 1980. Koliko pamtim, jednu je kupio Rade Vojvodic, jednu Babura stariji i jos neki...

Objavljen je i prikaz u jednom auto-moto casopisu ciju stranicu sam sacuvao.
Da, kao sto u samom tekstu pise - pravi dvotaktni sportski motocikl. Sa kojom su se samo paznjom tada citali ovakvi tekstovi kada se negde pojave...

Uostalom evo teksta iz casopisa koji je tada objavljen:

(klikom na sliku tekst bi trebalo da se uveca)




A tek pojava modela 350 YPVS, 1983. god. sa varijabilnim ventilom na izduvu....itekako se oseti
kada se na vecoj turi otvori taj ventil u motor pokaze svoju pravu cud...

I eto, obe su tu, kod mene u garazi, i obicna LC i  YPVS.
Upalim ih po nekad, provozam se po kraju.
Osetim se kao da sam usao u vremenplov, vrati se davno nestali i zaboravljeni zvuk, i miris sagorelog dvotaktola (koristim onaj sa dodatkom ricinusa... ;D).

Idealne su za trke starovremenskih motora. Par sezona sam i vozio RD-250LC u Motoklasik sampionatu Srbije (naci su i slike).
Lepo je podsetiti se, pod stare dane, na stazi, nervoznog rada sportskog dvotaktnog motora.

Ali, ocuvani i ispravni primerci su sve redji i redji i bespovratno se sele u snove onih koji su ih nekada imali.














Lazic


motoklasik

#88


KREIDLER Florett


Kao i svi normalni klinci sa nasih prostora i ja sam, pocetkom i sredinom 70-ih godina proslog veka, odrastao uz Tomose. Znaci klasika, prvo APN ( “automatic” sam preskocio) pa T-15 i tako dalje.

Citajuci retke moto-casopise do kojih se moglo doci, ili koje bi neko doneo sa jos redjih putovanja u inostranstvo, potajno sam poceo da se divim Krajdleru, s obzirom da sam tada jos ziveo nekako u tom svetu pedesetica.

Tada se klasa 50 ccm vozila i u okviru svetskog prvenstva a Krajdler je dominirao. Osvajao je svetske sampionate u klasi – poznati holandjani Jan de Vries ‘71. i ‘73. i Hans van Heisel ‘74. godine, pa legendarni Angel Nieto ‘75. onda Lazarini ‘79. i na kraju nemacki vozac Dorflinger ‘82. i ‘83. godine.

Pored svega toga, moj dobar skolski drug se tih 70-ih godina preselio u Francusku, ali nastavili smo da se druzimo preko pisama, telefonskih razgovora i njegovih povremenih dolazaka u Beograd. Otac mu tamo, u Parizu, valjda da mu malo olaksa prelazak u nepoznatu i novu sredinu – kupi Krajdlera (model Florett).
I onda su pocele price: kako Krajdler od sale ostavlja sve pedesetice iza sebe, kako se devojcice tamo loze samo na decake koji voze Krajdlere, kako Krajdlere voze oni decaci koji sebe vec smatraju ozbiljnim motoristima i ko zna sta sve jos. Naravno, ja sam mu sve bezrezervno verovao.

Mi smo tada ovde budzili Tomose, povecavali kompresiju, sirili i polirali usisne, prelivne i izduvne kanale, prosirivali dizne u karburatoru, radili i sto je trebalo i sto nije, samo da se dobije jos nesto snage. A on mi prica kako za Krajdler ima da se kupe gotovi fabricki sportski kitovi, samo se namontiraju i motor ima 12,5 KS.
Ja sam naravno tvrdio da je Tomos bolji, neka doveze on taj svoj motor da vidimo ko ce da bude brzi na malom krugu na Uscu i slicno, a u stvari sam sa divio tom Krajdleru i terao rodbinu da mi prevodi clanke o njemu iz retkih stranih casopisa.
Cesto sam se budio razocaran, jer sam u snu krstario beogradskim ulicama bas na Krajdleru. Masti nije bilo kraja.

Kada sam se domogao vecih motora nekako me to proslo, Krajdler je bio potisnut u secanju ali nikad nije potpuno nestao.

Pre nekoliko godina odem kod prijatelja u selo blizu Beograda gde on ima kucu, znao sam i ranije da ima neki mali moped koji gotovo i ne vozi, krenemo na tavan njegove garaze po neke kobasice i ja u dnu pored naslaganih gajbi ugledam Krajdlera.
Trenutak je bio neverovatan, u tom casu setio sam se svega - i casopisa, i prica iz Francuske i svetskih sampionata 70-ih godina, sve je to ozivelo pri pogledu na taj motor.

Ja ne znam kako sam tada izgledao u toj garazi, valjda sam samo rekao “pa to je Krajdler Florett” , ali drugar je osetio da mi neverovatno znaci taj motor i istog casa mi ga je – poklonio. I to bas onaj sa oznakom WELTMEISTER KLASSE" na repu, u znak Krajdlerovih pobeda na svetskim prvenstvima.

Mislio sam da ga malo doteram za trke starovremenskih motora, nesto sam i poceo da radim (na karburatoru i auspuhu) ali pretezak sam ja sada za taj motor pa sam odustao.
Ko zna, mozda ga i ja poklonim nekom klincu koji bude hteo da ga vozi na tim trkama.

I tako, nekada ga se setim, nekim danima mi uporno ne izlazi iz glave. Isteram ga tada ispred garaze, malo obrisem, upalim, provozam malo po kraju i vratim ga nazad.
Do sledece prilike kada se neke kockice opet sloze u samo njima znani raspored.















UFF


motoklasik

Citat: UFF poslato 26 Jul, 2016, 00:47
komsija  [cheers]

Da, a bas kod tebe u komsiluku pored nasipa po nekad provozam i ovu azdajicu...(CR500R)... :D







slave74

Secam  se kad je izasao test Kawasakija kr1 u automagazinu kako sam znao svaku recenicu napamet. Testirali su ga na aerodrumu cini mi se Maribor, jer su ga pozajmili od Jeklotehne, firme koja je zastupala Kawasaki u SFRJ. Najvise me dojmila recenica kojom su opisali ubrzanje: ravnice postaju kratke. Posto mi je am nestao netragom, otisao sam u biblioteku kod Hrama i pronasao taj broj, kopirao test. Nekada ga procitam..

Cim sam dospeo u inostranstvo i zaradio prvi novac otisao sam  i kupio kr1s malo jacu verziju od 60ks u odnosu na 55ks izmenjenim ramom ,kocnicama..
Secam se kao danas kupovine i kurblanja , guranja da upali, sve dok vlasnik moto salona nije sipao malo goriva.
Probni krug je bio i ostao nesto najlepse,u vezi motociklizma u mom zivotu, i iako sam posle vozio jace motocikle, tvrdim da je subjektivni osecaj na dvotaknoj 250 -ici bio da ne moze nista da ga ostavi u startu. U prvoj i drugoj brzini obrazi su se razvlacili unazad , a suze su se mesale sa plavicastim dimom...
Imao sam staru AGV kacigu belu sa crnom zastitom iznad vizira nalik kros kacigama. Kupljena u rk Fontana pocetkom 90-ih.
Kada sam posao svome domu u drugi grad , negde na autoputu prelije jedan od karburatora i ugasi mi motor. Benzinska stanica je bila tu, doguram pokusam da upalim -nece. U tom momentu dolazi pandur na motoru i trazi dokumente , zeleni karton. Posto sam motor taj dan preveo na sebe, rekao sam mu da nemam zk jer sam zvao telefonom osiguranje i narucio ga. Onda se uhvatio za Jugoslovensku dozvolu, bla bla, nije mi nista mogao jer sam mu rekao da ga ne vozim samo sam tu na benzinskoj- sto bi rekao dobri Kole : "jurim pokemone" Otisao je do izlaza pumpe i cekao neko vreme-cekao i ja. Dok sam se nervirao oko kvara ,od muke sam bacio kacigu na travu i pukla je sarkica vizira, a ja ga otkinem i bacim. Nekako odglavim plovak , motor upali, pandur odlazi jer pocinje pljusak.
Krecem i ja, al ne vozim brze od 40km/h jer mi kapljice kise peskiraju lice. Natopljene Loto trenerke i gaca, stajem ispod nekog nadvoznjaka na autoputu da se ocedim, a pored mene staje kolega, pozdravi se i vadi iz torbe kabanicu- oblaci je, mahne jos jednom i odlazi.. Ja se nerviram i pomisljam kako su me roditelji zakleli da ne vozim motore.
Kada je kisa malo popustila ,krenuo sam tresuci se od hladnoce. Za moje cudo puno motora je proslo pored mene, i svi su me obilazili  , pozdravljali, jer sam se vukao zbog kise i hladnoce. Bilo je tu ganc novih motora ,a motoristi u ful opremi..
Deca i zene su stajali na nadvoznjacima i mahali motoristima, a cini mi se najvise, meni.
Posle su se kocikice slozile, bio je dan moto trka u Assenu , a ja sam vozio dvotaktni motocikli u nacionalnoj boji Holandije sa logom poznatog proizvodjaca cigareta.Mogu misliti sta su oni pomisljali o meni- privatnik svorc ide da se trka..
JA nazalost tamo nisam mogao. Otisao sam kuci, a ubrzo dobio i upalu pluca..

Nekad pozelim da kr1s  imam ponovo,al mnogo ulaganja bi trebalo da se dovede u prvobitno stanje,a drukcije stanje me ne zanima..
Nadam se da Motoklasiku ne smeta sto sam se raspisao u njegovoj temi. Ujela me prica o rd modelima..

Hohštapler

Motoklasik: Sta da joj objasnjavam, kad ne razume. Ona to broji na komade.

motoklasik

Citat: slave74 poslato 26 Jul, 2016, 16:52

Nadam se da Motoklasiku ne smeta sto sam se raspisao u njegovoj temi. Ujela me prica o rd modelima..


Slave, samo pisi, i ti i ostali, uzivao sam citajuci.
Nije to "moja" tema, nju je otvorio Caruga prenoseci jedno moje secanje, pa je od toga krenulo.


stilgar

@motoklasik
mora da si na moru daleko od garaze kad te bije tolika nostalgija :)

Boban_m

Citat: slave74 poslato 26 Jul, 2016, 16:52
Secam  se kad je izasao test Kawasakija kr1 u automagazinu kako sam znao svaku recenicu napamet. Testirali su ga na aerodrumu cini mi se Maribor, jer su ga pozajmili od Jeklotehne, firme koja je zastupala Kawasaki u SFRJ. Najvise me dojmila recenica kojom su opisali ubrzanje: ravnice postaju kratke. Posto mi je am nestao netragom, otisao sam u biblioteku kod Hrama i pronasao taj broj, kopirao test. Nekada ga procitam..
Ovog se i ja sjecam i imao sam poster na zidu.

Popsy

Never underestimate the power of the dark side ... === ***

motoklasik


HONDA CB 400 Four SuperSport

Dva posle ponoci.
Sad sam se vratio sa njom iz Zemuna, bili na Slepu na pivu...
Noc. Obrisi poznatih zgrada su isti kao i pre 40 godina...
I motor je isti...kao kada je izisao iz fabrike, te 1976...



Tada je takvu zutu Hondu CB 400F SS po Beogradu jos od sedamdesetih godina pa sve do nedavno vozio Zoki.
Secam je se i ja vrlo dobro, jos dok sam bio klinac kako mi je tad delovala nestvarno sa onim divno izvijenim izduvnim granama, sto do tada jos nije bilo vidjeno. Najlepse napravljene izduvne grane na motociklu ikada...

Pa i kasnije, kada sam se domogao nekih ozbiljnijih motora, ta Honda me je fascinirala.
Setam sa devojkom Knez Mihajlovom ulicom gore do Kalimegdana, ali se obavezno vracamo paralelnom Vasinom ulicom jer, mozda na Studentskom trgu stiji parkirana Zokijeva Honda pa da ulepsam sebi dan ako je vidim.

Pomalo sam sve to nekako i zaboravio poslednjih dvadesetak godina, redjele se profesionalne, porodicne i druge obaveze, smogao sam i mogucnosti da nabavljam razne motore o kojima sam do tada samo mastao.

Nikad mi ta Honda nije izlazila iz glave. Cak me je i nerviralo sto me jedan motor toliko opseda kao da sam klinac.

Znao sam da je postojala jedna takva u Beogradu koja je bila na prodaju (covek je uvezao dve iste) i pred sam kraj 2010., dok sam u samoposluzi obavljao prednovogodisnje kupovine, zovne me Nesa Zaric (sto je ranije radio kod Spaleta) da kaze da je vlasnik, inace njegov poznanik (Steva Æevap) prodaje, pa eto javlja ljudima za koje zna da bi mozda bili zainteresovani, da motor ne bi otisao kod nekog ko bi ga isekao u pokusaju da napravi copera ili da ga ne kupi neko i odveze iz Srbije.

Onako zatecen u samoposluzi rekao sam mu da cu razmisliti i javiti. I razmisljao sam - mozda par sekundi. U stvari znao sam, sta ima da razmisljam - razmisljao sam o tom motoru vise od trideset godina. Jos iz radnje zovnem Stevu i kazem mu da bih sutra dosao po motor.
Isto vece sam malo raskrcio neke stvari da ima gde da se sutradan parkira kad stigne (sve je vec bilo puno).

I evo kako lepo izgleda taj motor:


















Tokom te zime, naravno, malo ciscenja, poliranja i ostalog sminkanja, pa sa prvim toplijim danima, 2011, na Usce na pivo, prvi put sa Hondom CB 400 Four SuperSport...
Uh, kako mi je prijalo to pivo dok sam preko puta stola gledao kako se sunce presijava i zaslepljuje me odblesak sa izduvnih grana...

P.S. Zena je tada samo rekla da sam podetinjio skroz, da sam te godine, koliko se ona seca, kupio jos tri motora a nisam prodao ni jedan.
Sta da joj objasnjavam, kad ne razume. Ona to broji na komade.


Hohštapler

#98
Citat: motoklasik poslato 28 Jul, 2016, 03:28
P.S. Zena je tada samo rekla da sam podetinjio skroz, da sam te godine, koliko se ona seca, kupio jos tri motora a nisam prodao ni jedan.
Sta da joj objasnjavam, kad ne razume. Ona to broji na komade.

Ovo je za potpis. [klanjam_se] [clapp] [thumb_up]

edit:
Ako pisac dozvoli, dr¾ao bih ovo u potpisu neko vreme  [clapp]
Motoklasik: Sta da joj objasnjavam, kad ne razume. Ona to broji na komade.

Jovan D

Citat: slave74 poslato 26 Jul, 2016, 16:52
Secam  se kad je izasao test Kawasakija kr1 u automagazinu kako sam znao svaku recenicu napamet. Testirali su ga na aerodrumu cini mi se Maribor, jer su ga pozajmili od Jeklotehne, firme koja je zastupala Kawasaki u SFRJ. Najvise me dojmila recenica kojom su opisali ubrzanje: ravnice postaju kratke. Posto mi je am nestao netragom, otisao sam u biblioteku kod Hrama i pronasao taj broj, kopirao test. Nekada ga procitam..

Cim sam dospeo u inostranstvo i zaradio prvi novac otisao sam  i kupio kr1s malo jacu verziju od 60ks u odnosu na 55ks izmenjenim ramom ,kocnicama..
Secam se kao danas kupovine i kurblanja , guranja da upali, sve dok vlasnik moto salona nije sipao malo goriva.
Probni krug je bio i ostao nesto najlepse,u vezi motociklizma u mom zivotu, i iako sam posle vozio jace motocikle, tvrdim da je subjektivni osecaj na dvotaknoj 250 -ici bio da ne moze nista da ga ostavi u startu. U prvoj i drugoj brzini obrazi su se razvlacili unazad , a suze su se mesale sa plavicastim dimom...
Imao sam staru AGV kacigu belu sa crnom zastitom iznad vizira nalik kros kacigama. Kupljena u rk Fontana pocetkom 90-ih.
Kada sam posao svome domu u drugi grad , negde na autoputu prelije jedan od karburatora i ugasi mi motor. Benzinska stanica je bila tu, doguram pokusam da upalim -nece. U tom momentu dolazi pandur na motoru i trazi dokumente , zeleni karton. Posto sam motor taj dan preveo na sebe, rekao sam mu da nemam zk jer sam zvao telefonom osiguranje i narucio ga. Onda se uhvatio za Jugoslovensku dozvolu, bla bla, nije mi nista mogao jer sam mu rekao da ga ne vozim samo sam tu na benzinskoj- sto bi rekao dobri Kole : "jurim pokemone" Otisao je do izlaza pumpe i cekao neko vreme-cekao i ja. Dok sam se nervirao oko kvara ,od muke sam bacio kacigu na travu i pukla je sarkica vizira, a ja ga otkinem i bacim. Nekako odglavim plovak , motor upali, pandur odlazi jer pocinje pljusak.
Krecem i ja, al ne vozim brze od 40km/h jer mi kapljice kise peskiraju lice. Natopljene Loto trenerke i gaca, stajem ispod nekog nadvoznjaka na autoputu da se ocedim, a pored mene staje kolega, pozdravi se i vadi iz torbe kabanicu- oblaci je, mahne jos jednom i odlazi.. Ja se nerviram i pomisljam kako su me roditelji zakleli da ne vozim motore.
Kada je kisa malo popustila ,krenuo sam tresuci se od hladnoce. Za moje cudo puno motora je proslo pored mene, i svi su me obilazili  , pozdravljali, jer sam se vukao zbog kise i hladnoce. Bilo je tu ganc novih motora ,a motoristi u ful opremi..
Deca i zene su stajali na nadvoznjacima i mahali motoristima, a cini mi se najvise, meni.
Posle su se kocikice slozile, bio je dan moto trka u Assenu , a ja sam vozio dvotaktni motocikli u nacionalnoj boji Holandije sa logom poznatog proizvodjaca cigareta.Mogu misliti sta su oni pomisljali o meni- privatnik svorc ide da se trka..
JA nazalost tamo nisam mogao. Otisao sam kuci, a ubrzo dobio i upalu pluca..

Nekad pozelim da kr1s  imam ponovo,al mnogo ulaganja bi trebalo da se dovede u prvobitno stanje,a drukcije stanje me ne zanima..
Nadam se da Motoklasiku ne smeta sto sam se raspisao u njegovoj temi. Ujela me prica o rd modelima..


Taj broj èuvam ba¹ zbog kawe, evo ¹aljem slike   [hello]